خبرنگاران کودک و کتاب کلیدواژه های نمایش مهربانی و فرهنگ سمنان

به گزارش وبلاگ ماشا، سمنان- خبرنگاران- کودک و کتاب کلیدواژه هایی برای نمایش مهربانی و فرهنگ دوستی اهالی سمنان هستند و از این رو به همت شهرداری و مسوولان استانی و شهرستانی، این شهر با مهیا کردن زیرساخت ها به دنبال معرفی به عنوان دوستدار کودک و پایتخت کتاب است.

خبرنگاران کودک و کتاب کلیدواژه های نمایش مهربانی و فرهنگ سمنان

به گزارش وبلاگ ماشا، شهر سمنان با جمعیت حدود 200 هزار نفر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر، در فاصله 216 کیلومتری تهران و در جهت تهران به مشهد واقع شده است.

از 2 هزار و 950 هکتار محدوده شهر سمنان 450 هکتار بافت فرسوده است که 250 هکتار بافت تاریخی شامل بناهای تاریخی است و 43 هکتار بافت ویژه شامل مسجد امام (ره)، مسجد جامع، امامزاده یحیی (ع)، راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله محسوب می گردد.

شهر سمنان به دلیل نظام منحصر به فرد تقسیم آب و برخورداری از 6 استخر در ادامه جهت تقسیم آب، به عنوان نگین سبز در کویر به شمار می رود و به آن لقب سمنان شهری در باغ را نسبت داده اند و شهرداری سمنان نیز با برنامه های کارشناسی و مدون به دنبال بازسازی این تاریخ در خطر ویرانی برای توسعه گردشگری و نشاط آفرینی در شهر است.

در کنار تاریخ چند صد ساله شهر سمنان، اکنون با کوشش شهرداری و دیگر مسوولان، این شهر گام به گام در حال تبدیل شدن به شهری است که به عنوان دوستدار کودک، سهم بچه ها را به خوبی ادا می نماید.

شهر سمنان به همت رویکرد مناسب شهرداری، طرح های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را از مدت ها قبل در دستور کار قرار داد که مورد توجه وزارت کشور نهاده شد و به عنوان یکی از 12 شهر نمونه دوستدار کودک در مرحله آزمون معرفی گردید.

ابتدای تیر سال جاری بود که پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک در سیزدهم خرداد 99 در وزارت کشور و در چارچوب همکاری های مشترک این وزارتخانه با یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران، پس از آنالیز نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی شهر دوستدار کودک، 12 شهر را بر اساس ارزیابی عملکرد به عنوان شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب و بیان نمود.

این شهرها به ترتیب الفبا شهرهای اِوز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان و یزد است که مرحله پایلوت به صورت رسمی پس از امضای تفاهم نامه میان شهرداری شهرها و وزارت کشور شروع خواهد شد.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز موجب ارتقای آگاهی جامعه و پویایی هر چه بیشتر می گردد و شهرداری سمنان همراه با مسوولان شهری در تکاپو هستند تا بعد از اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز، شهر سمنان را از نامزد به گزینه نهایی و منتخب عنوان پایتخت کتاب ایران تبدیل نمایند و برای تحقق این رویکرد مهم سخت در کوشش است.

خبرگزاری وبلاگ ماشا گفت و گوی تفصیلی با شهردار سمنان در سه بخش شامل حوزه شهری، شهرسازی و عمران، حوزه فرهنگی و اجتماعی و سئوالات شهروندان انجام داد که این بخش ها به صورت جداگانه منتشر می گردد.

بخش دوم این مصاحبه به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص داشت و سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان گفت: شهر سمنان به عنوان یکی از 12 شهر آزمایشی دوستدار کودک معرفی گردیده و کوشش می گردد این رویکرد با اجرای برنامه های زیرساختی به نتیجه مطلوب برسد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی در حوزه عملیاتی دوستدار کودک با رویکرد مطالعه و پژوهش ضرورت اجتناب ناپذیر است و مراحل اجرای برنامه های دوستدار کودک طبق دستورالعمل ارسالی در حال اجرا است.

پیشرفت طرح های دوستدار کودک

وی توضیح داد: ساخت اولین پارک هوشمند ایران، شهربازی عظیم سیمرغ و مرکز تخصصی کودک و خانواده کارن از جمله طرح های سمنان، شهر دوستدار کودک است.

شهردار سمنان بیان نمود: ساخت اولین پارک هوشمند کشور به عنوان یکی از مولفه های شهر دوستدار کودک به صورت سرپوشیده و در محیط کروی شکل در ورودی بوستان کوشمغان سمنان واقع شده است و می تواند یکی از پرطرفدارترین اماکن بازی ویژه بچه ها باشد.

وی یادآور شد: مرکز تخصصی کارن که نام آن برداشت شده از کلمه های کاوش، اکتشاف، رویش و نشاط است در بوستان سیمرغ سمنان در حال آماده سازی است و در آینده ای نزدیک گشایش می یابد.

وی اضافه نمود: مرکز تخصصی کارن می تواند در معیارهای شهر سمنان به عنوان شهر دوستدار کودک که تا به حال نیز پیشرو بوده است موثر باشد و با ایجاد فضاهای متنوع و کاربردی برای بچه ها نقش موثری را در رشد و خلاقیت بچه ها ایفا نماید.

سینما کودک شهر سمنان تا پنج ماه دیگر به بهره برداری می رسد

شهردار سمنان گفت: سینما کودک در بوستان سیمرغ سمنان در حال ساخت است و اکنون اجرای این طرح 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: پیش بینی می گردد این سینما تا پنج ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

فرهنگسرای کودک سمنان با یاری خیران ساخته می گردد

شهردار سمنان گفت: فرهنگسرای کودک در جنوبی ترین نقطه شهر با استفاده از ظرفیت خیران در مساحت 700 مترمربع در 2 طبقه ساخته می گردد.

وی بیان نمود: پیش بینی می گردد بعد از شروع عملیات ساخت ظرف یکسال تا یکسال و نیم آینده این طرح به بهره برداری برسد.

وی توضیح داد: استفاده بهینه از اراضی شهری به منظور بهره وری حداکثری از منابع موجود با بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد و احیا و بازسازی خانه های تاریخی از محورها و اولویت های اصلی بازآفرینی شهرداری سمنان در این دوره مدیریت شهری است.

شهردار سمنان گفت: ساخت فرهنگسرای کودک در جنوب شهر سمنان اقدامی مهم در راستای شهر دوستدار کودک و هم بازآفرینی شهری است.

شهربازی سمینا دهه فجر به بهره برداری می رسد

شهردار سمنان گفت: شهربازی عظیم سمینا تا دهه فجر سال جاری آماده بهره برداری و استفاده بچه ها و خانواده ها است.

وی بیان نمود: شهربازی سمینا مجهز به بخش های مختلف است و بازی های ایستگاهی نیز در حال اضافه شدن است.

وی گفت: شهربازی سمینا با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در حال ساخت و تکمیل با رویکرد سمنان شهر دوستدار کودک است.

شهرداری اجرای هفت طرح در تبدیل سمنان به پایتخت کتاب برعهده دارد

شهردار سمنان با بیان اینکه هدف از تبدیل سمنان به پایتخت کتاب، توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است، گفت: تحقق این امر شخصیت فرهنگی بسیار خوبی به سمنان خواهد داد و در این عرصه احتیاج است همه مردم به همراه نهادهای مردمی و اجرایی مشارکت فعال داشته باشند.

وی با اشاره به طرح های مصوب شده در زمینه دستیابی به پایتخت کتاب ایران در سمنان گفت: طبق برنامه ریزی ها 20 برنامه مصوب در این زمینه با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیرخانه پایتخت کتاب برنامه ریزی شد که هفت برنامه مربوط به شهرداری سمنان است که به صورت مشترک یا به صورت اختصاصی اجرای طرح ها را در دستور کار دارد.

ناظم رضوی گفت: انگیزه دستیابی به برند پایتخت کتاب، انگیزه ای برای کوشش مضاعف شهرداری ها در حوزه کتاب و کتابخانه است.

شهردار سمنان اضافه نمود: کتابخانه الکترونیکی دانوش، شبکه مردمی کتاب (نامک)، آدینه بازار کتاب سمنان، سامانه تکا (توزیع کتاب الکترونیک) و طرح بازیافت کتاب از مهم ترین برنامه های شهرداری در تکاپوی سمنان برای کسب عنوان پایتخت کتاب است.

سامانه سیوا آماده ارائه خدمت به شهروندان

شهرداری سمنان گفت: سامانه بازیافت سیوا در شهر سمنان با هدف مشارکت شهروندان در تفکیک زباله راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در این سامانه الکترونیکی شهروندان پس از جمع آوری زباله های خشک، آدرس خود را اعلام و پس از آن ماشین های مخصوص جمع آوری زباله های خشک سازمان مدیریت پسماند به منزل و یا محل کار شهروندان مراجعه و با دریافت زباله ها، بسته های تشویقی مانند شوینده، کارت کتاب و یا وجه نقد پرداخت می نمایند.

ناظم رضوی توضیح داد: شهروندان سمنانی از سامانه بازیافت سیوا استقبال خوبی داشته اند.

وی اعلام کرد: شهرداری سمنان ایجاد واحد عظیم فرآوری مواد بازیافتی را در دستور کار دارد و برای توسعه شهرک بازیافت الحاق اراضی 20 هکتار به این شهرک را در دستور کار دارد.

کارت شهروندی در سمنان تا 1.5 ماه آینده فعال می گردد

وی بیان نمود: شهرداری سمنان به دنبال تعریف حساب و اجرای کارهای امنیت بانکی برای فعالسازی کارت شهروندی است، تا به جای پرداخت وجه نقد یا غیر نقدی به ازای دریافت زباله های خشک، طلب شهروند را به حساب شهروندی وی پرداخت گردد.

وی بیان نمود: کارت شهروندی در مرحله تکمیل است و پیش بینی می گردد تا یک ماه و نیم آینده دیگر فعال و قابلیت استفاده داشته باشد.

شهرداری سمنان افزود: از کارت شهروندی می توان در پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس نیز استفاده کرد.

موزه آب سمنان دهه فجر افتتاح می گردد

شهردار سمنان گفت: موزه تخصصی آب شهر سمنان با توجه به نظام منحصر به فرد تقسیم آب در این شهر در محل آب انبار قاضی در دست ساخت و تا دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی اعلام کرد: موزه آب سمنان نمایانگر سیر تاریخی تامین آب و آبرسانی در باغ های شهر و به طور کلی پیشینه این عنصر حیاتی در منطقه است و معرف این است که در گذشته فرهنگ آب به چه صورت بوده است.

شهردار سمنان توضیح داد: در این موزه مراحل جمع آوری، نگهداشت، نمایش و حفظ اسناد و مدارک مرتبط با نظام سنتی تقسیم آب که قدمت چندصد ساله داشته و احیای میراث گذشتگان در بخش های مرتبط با آب از جمله استحصال، انتقال، توزیع، بهره برداری و فنون به کار رفته در آن انجام می گردد.

موزه سلامت شهر سمنان تا خاتمه سال جاری افتتاح می گردد

شهردار سمنان گفت: راه اندازی موزه سلامت با بازسازی ساختمان تاریخی بیمارستان تدین نیز به عنوان مقصد جدید گردشگری در دست اقدام است و پیش بینی می گردد تا خاتمه سال جاری به بهره برداری برسد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کودک و کتاب کلیدواژه های نمایش مهربانی و فرهنگ سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کودک و کتاب کلیدواژه های نمایش مهربانی و فرهنگ سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید