آنالیز گوشی آنر مجیک X9a؛ میان رده ای با ظاهر پرچم دار!آنالیز آنر X9a

به گزارش وبلاگ ماشا، شرکت آنر اگرچه از هواوی جدا شده و بسیاری ها این جدایی را به منزله شکست برای این شرکت تلقی می کردند، اما به خوبی توانست روی پای خود به عنوان یک شرکت مستقل بایستد و گوشی هایی فراوری کند که نه مشکل تحریم نرم افزاری دارند و نه محدودیت های سخت افزاری. این شرکت با قدرت به کار خود در زمینه ساخت گوشی های هوشمند ادامه می دهد و هر سال تعداد زیادی گوشی با امکانات و قابلیت های خوب و البته ظاهر بسیار زیبا راهی بازار می نماید. یکی از این گوشی ها آنر X9a است؛ یک میان رده فوق العاده زیبا که با در دست گرفتن آن، حس و حال یک پرچم دار به شما القا می گردد. در این مطلب با ما باشید تا به صورت جزئی و دقیق به آنالیز این میان رده مجذوب کننده بپردازیم.

آنالیز گوشی آنر مجیک X9a؛ میان رده ای با ظاهر پرچم دار!آنالیز آنر X9a

آنالیز آنر X9a

مقدمه

آنر X9a جدیدترین گوشی میان رده آنر است که اوایل سال 2023 راهی بازار شده و تا به امروز هم توانسته نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. این گوشی اگرچه یک میان رده محسوب می گردد اما وقتی بسته بندی آن را باز نموده و به ظاهر آن نگاه می کنید، هیچ چیزی وجود ندارد که میان رده بودن آن را در فکر شما تداعی کند؛ یک گوشی فوق العاده زیبا، بدون حاشیه، مشخصات فنی قابل قبول، باتری پرظرفیت، شارژر سریع و به طور کلی هرآنچه که یک گوشی برای تبدیل شدن به یک محصول مجذوب نماینده به آن احتیاج دارد را در این محصول شاهد خواهید بود. در ادامه اما با ما همراه باشید تا به آنالیز دقیق آنر 9xa بپردازیم.

مشخصات فنی آنر X9a

نام محصولآنر X9a
تاریخ رونمایی و عرضهرونمایی در 14 دی و عرضه در 16 دی 1401
ابعاد و وزن7.9 × 73.9 × 161.6 میلی متر - 175 گرم
جنس بدنهپلاستیک
مشخصات نمایشگر6.67 اینچی از نوع AMOLED با وضوح 2400 × 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی - تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر هر اینچ - نسبت پنل به بدنه 89.9٪
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 12 / Magic UI 6.1
پشتیبانی نرم افزاری و امنیتیحداقل 2 و 3 ساله
پردازنده و گرافیکاسنپدراگون 695 با 8 هسته (2 + 6) شامل 2 هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.2 و 6 هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز - گرافیک آدرنو 619
رم و حافظه داخلی128/6، 128/8، 256/8 گیگابایت - حافظه داخلی از نوع UFS 2.2
دوربین نخست64 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک و گگرددگی دیافراگم f/1.8
دوربین دوم5 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2
دوربین سوم2 مگاپیکسلی ماکرو با گگرددگی دیافراگم f/2.4
کیفیت فیلم برداری1080P@30
دوربین سلفی16 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.5
کیفیت فیلم برداری1080P@30
نوع بلندگوتکی
جک 3.5 میلی متریندارد
باتری5100 میلی آمپر ساعت
شارژر40 واتی سریع
شارژر درون جعبهدارد
رنگ بندینقره ای - سبز - مشکی
سایر قابلیت هاسنسور اثر انگشت زیر نمایشگر - اینترنت 5G
قیمت12.5 - 14.5 میلیون تومان

محتویات درون جعبه آنر X9a

همانطور که مشاهده می کنید، درون بسته بندی آنر X9a در کنار کابل USB-C و قاب محافظ ژله ای بی رنگ، یک آداپتور سریع 40 واتی هم مشاهده می گردد که این، کار ارزشمند آنر را نشان می دهد. بدین ترتیب شما دیگر مجبور نیستید برای خرید شارژری با این سرعت به صورت جداگانه هزینه ای پرداخت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

آنر X9a را اگر زیباترین میان رده سال 2023 و حتی قبل از آن خطاب کنیم، اشتباه ننموده ایم. این گوشی از لحاظ طراحی و ارگونومی واقعاً چیزی کم ندارد. اگرچه اندازه آن به 6.67 اینچ می رسد اما فقط 161.6 میلی متر ارتفاع دارد و آن را هم مدیون عملکرد حیرت انگیز آنر در کاهش حواشی اطراف نمایشگر است. این یعنی شما حتی با یک دست هم می توانید با گوشی کار کنید؛ البته به این شرط که دست کوچکی نداشته باشید.

ضخامت این گوشی هم به 7.9 میلی متر می رسد و با توجه به اینکه ماژول بسیار بزرگ دوربین بیرون زدگی زیادی هم ندارد، ضخامت گوشی در سراسر بدنه زیاد نیست تا بدین ترتیب نگه داشتن آن در دست حس بدی را منتقل نکند. از لحاظ خوش دست بودن هم به خاطر ظرافت بالایی که آنر در ساخت این گوشی به خرج داده و بعلاوه گوشه های منحنی فوق العاده زیبا، گوشی به خوبی درون دست می نشیند و سر نمی خورد/ این گوشی برخلاف بسیاری از گوشی های همرده، فقط 175 گرم وزن دارد که باعث می گردد وقتی درون دستتان واقع شده است، اصلا احساس خستگی نکنید.

در سراسر بدنه این محصول از پلاستیک استفاده شده که خیلی بی کیفیت نیست و احساس بدی به کاربر القا نمی نماید. هرچند از نبود استاندارد ضد آب IP واقعاً ناامید شده ایم؛ آنر می توانست حداقل استاندارد IP53 را برای این گوشی دریافت کند تا کاربر از مقاومت محصول در برابر پاشش آب و گرد و غبار خفیف آسوده خاطر می شد. این را می توان تنها ضعف این گوشی از لحاظ طراحی دانست.

پنل پشتی آنر X9a نیمه درخشان است؛ همین موضوع سبب شده خیلی جاذب اثر انگشت نباشد. با این حال گهگداری اثر انگشت را به خود جذب می نماید که مشکل خاصی نیست و به سادگی هم پاک می گردد. روی این پنل بعلاوه یک ماژول دایره ای شکل بسیار بزرگ هم تعبیه شده که خیلی از بدنه بیرون نزده؛ نمی توانیم بگوییم گوشی با این ماژول زیبایی خود را از دست داده اما چون گوشی سنسورهای قدرتمند و بزرگی ندارد، بهتر می شد آنر آنقدرها ماژول را توی دید طراحی نمی کرد. احتیاجی به چنین ماژول عجیبی برای یک گوشی میان رده نبود.

از گوشه، آنر X9a واقعاً باریک و ستودنی است؛ همین موضوع هم به خوش دست بودن آن به شکل قابل توجهی افزوده است. روی فریم سمت راست گوشی دو کلید پاور و کنترل صدا را شاهد هستیم که کیفیت خوبی دارند و در فاصله بسیار نزدیک به هم روی فریم تعبیه شده اند. فریم سمت چپ خالی است، فریم بالا میزبان حفره میکروفون و فرستنده مادون قرمز است و روی فریم پایینی هم در کنار بلندگو و پورت شارژر، درگاه سیم کارت نیز به چشم می خورد. جز این موارد، هیچ چیز دیگری روی فریم این گوشی زیبا دیده نمی گردد.

حسگر اثر انگشت گوشی در پایین ترین بخش نمایشگر تعبیه شده و گاهی اوقات حتی دسترسی به آن هم کار سختی است. اما اینکه یک گوشی میان رده چنین قابلیتی دارد واقعاً تحسین برانگیز است. بحث پنل جلو که شد، باید به حواشی فوق العاده کم، انحنای اطراف نمایشگر که زیبایی نفسگیری به پنل جلو بخشیده و حفره کوچکی اشاره کنیم که دوربین سلفی درون آن تعبیه شده است. اگر آنر X9a را در دست نگیرید تا بدنه پلاستیکی آن شما را متوجه میان رده بودن آن کند، بعید است از ظاهر بتوانید این موضوع را متوجه شوید. به خصوص پنل جلو که X9a از این حیث شبیه به یک پرچم دار پریمیوم است. تصور کنید 90٪ پنل جلوی این گوشی را نمایشگر تشکیل داده؛ در کدام گوشی میان رده ای چنین طراحی بی نقصی را از شرکت سازنده شاهد بوده ایم؟

نمایشگر

در بخش نمایشگر، این گوشی مثل بسیاری از گوشی های میان رده امروزی است؛ پنلی 6.67 اینچی با وضوح +FHD؛ یعنی 1080 × 2400 پیکسل که با رفرش ریت 120 هرتزی و تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر هر اینچ، علاوه بر نمایش زیبای جلوه های بصری، گشت و گذار در منوهای مختلف گوشی، انجام بازی و کار کردن با نرم افزارهای مختلف را هم به کاری نرم، روان و لذت بخش تبدیل می نماید. این نمایشگر بعلاوه از گوشه ها انحنا داشته و حواشی بسیار کمی هم دارد تا بدین ترتیب تماشای فیلم و سریال یا انجام بازی در آن با کمترین مزاحمت و بیشترین فضا برای برقراری تعامل لمسی با گوشی همراه باشد.

بیشینه روشنایی آنر X9a در حالت دستی به 531 نیت می رسد که عدد بسیار خوبی محسوب می گردد. اما در حالت اتوماتیک این اندازه 864 نیت است که به شما یاری می نماید در زیر نور شدید خورشید هم می توانید بدون هیچ مسئله ای متن های درون گوشی را بخوانید و آیکون ها را ببینید. این اندازه بیشینه روشنایی در دو حالت دستی و اتوماتیک، چیزی نیست که در هر گوشی میان رده ای ببینیم؛ حتی در بعضی از پرچم داران مالی هم خبری از این اندازه روشنایی نیست.

دقت رنگ در این نمایشگر در حالت پیش فرض (درخشان) عالی نیست و تعریفی ندارد چرا که رنگ های سفید و خاکستری کمی سایه آبی رنگ دارند. اگر به حالت طبیعی سوییچ کنید، بیشترین کیفیت و دقت را شاهد خواهید بود به گونه ای که درصد خطا فقط به 1.1 می رسد که عالی است. پس جای نگرانی در این بخش وجود ندارد و فقط کافی است حالت نمایش رنگ ها را روی طبیعی قرار دهید تا شگفت زده شوید. در رابطه با رفرش ریت هم باید بگوییم به جز اپ های پخش ویدیو نظیر یوتیوب، گوشی اگر روی 120 هرتز قرار بگیرد تمام محتواها را با این اندازه رفرش ریت نشان می دهد و خبری از حالت تطبیق پذیر نیست. البته انتظار نداشتیم این گوشی از چنین قابلیتی بهره ببرد. هرچند همین فقدان سبب شده گوشی از لحاظ طول عمر باتری، نتواند درخشان ظاهر گردد.

طول عمر باتری و سرعت شارژر آنر X9a

آنر X9a توانست در تست باتری امتیاز خوب 111 ساعت را کسب کند؛ امتیازی که به لطف باتری 5100 میلی آمپر ساعتی به دست آمده و عملکرد خوب این گوشی در انجام کارهای مختلف را نشان می دهد. معمولا گوشی هایی که امتیاز بیشتر از 100 را کسب می نمایند در بین گوشی هایی با طول عمر بالای باتری دسته بندی می شوند. بنابراین آنر X9a یک گوشی قدرتمند در این زمینه به شمار میرود. شما می توانید عملکرد این محصول در بخش های مختلف را مشاهده کنید:

نام محصولآنر X9a
ظرفیت باتری5100 میلی آمپر ساعت
مکالمه40 ساعت و 33 دقیقه
وب گردی17 ساعت و 17 دقیقه
پخش ویدیو22 ساعت و 55 دقیقه

از لحاظ سرعت شارژر هم شرایط نماینده آنر بسیار خوب است. در حالی که تمام گوشی های میان رده سامسونگ بدون شارژر راهی بازار می شوند، آنر مثل شیائومی شارژر پرسرعت 40 واتی آنر X9a را درون جعبه این محصول قرار داده تا از پرداخت هزینه اضافی در امان باشید. این شارژر قادر است گوشی را در مدت مناسبی شارژ کند که شرایط کامل را می توانید در جدول زیر ببینید. البته از یک شارژر 40 واتی انتظار بیشتر از این داشتیم.

نام محصولآنر X9a
سرعت شارژر40 وات
اندازه شارژ در 30 دقیقه٪57
مدت زمان مورد احتیاج برای شارژ کامل73 دقیقه

بلندگو

کیفیت بلندگو یکی از اصلی ترین دلایلی است که شاید باعث گردد آنر X9a را نخرید! این گوشی از لحاظ کیفیت بلندگو امتیاز 31.4- LUFS را کسب نموده که در واقع یک امتیاز بد محسوب می گردد. صدا تخت و بدون بیس است و در وضوح بالاتر هم اعوجاج به شکل کاملا واضحی حس می گردد. کیفیت کلی صدا هم چنگی به دل نمی زند. بنابراین این گوشی برای گوش دادن به محتوای صوتی خیلی گزینه مجذوب نمایندهی به حساب نمی آید. شما می توانید کیفیت و وضوح صدا در این گوشی را با گوش دادن به فایل صوتی زیر متوجه شوید.

نرم افزار و سخت افزار

در بخش نرم افزار، از لحاظ امکانات و قابلیت، آنر X9a عملکرد بسیار خوبی دارد. اندروید 12 در کنار رابط کاربری Magic UI 6.1 هرآنچه که به آن احتیاج داشته باشید را در اختیارتان قرار می دهند. یک انتظار واقعاً بجا از آنر داشتیم و آن هم این بود که چرا محصولی که در سال 2023 راهی بازار شده از جدیدترین اندروید بهره نمی برد و همچنان اندروید 12 را به عنوان سیستم عامل پیش فرض در خود دارد؟ این یک نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی به شمار میرود و از آن جایی هم که آنر اصلا سابقه خوبی در آپدیت گوشی های میان رده اش ندارد، این ضعف واقعاً به چشم می آید. شما می توانید تصاویر مربوط به رابط کاربری این گوشی را در ادامه مشاهده کنید.

به عنوان قلب تپنده، پردازنده اسنپدراگون 695 در این گوشی ایفای نقش می نماید که یک تراشه قابل در رده مالی محسوب می گردد. در این پردازنده 8 هسته به کار گرفته شده که شامل 2 هسته از نوع Cortex-A78 و 6 هسته از نوع Cortex-A55 می شوند. این دو هم به ترتیب از فرکانس 2.2 و 1.7 گیگاهرتز بهره می برند تا بدین ترتیب آنر X9a در اجرای بازی های معمولی، عملکرد خوبی داشته باشد. نباید انتظار داشته باشید این گوشی بازی های سنگین را با بالاترین کیفیت برای شما اجرا کند چون از توانایی های آن خارج است. حتی بعضی از بازی های معمولی را هم باید با اعمال تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنید.

در کنار این تراشه از گرافیک آدرنو 619 استفاده شده که توانایی خوبی در اجرای بازی ها دارد. بعلاوه از 6/8 گیگابایت حافظه رم LPDDR4X با سرعت 2133 مگاهرتز هم استفاده شده تا گوشی در انجام چندین کار به صورت همزمان هیچ مسئله ای نداشته باشد. استفاده از حافظه های UFS 2.2 هم باعث شده شما در هنگام اجرای اپ ها و بازی ها کندی زیادی را شاهد نباشید.

تنها ضعف این پردازنده، ISP یا همان سنسور پردازش تصویر آن است که توانایی ضبط ویدیوهای 4K را ندارد. همین ضعف سبب شده آنر X9a در بخش دوربین آنطور که باید درخشان ظاهر نگردد. اما به صورت کلی، توان سخت افزاری این محصول برای یک گوشی میان رده نسبتا مناسب است. شما می توانید نتایج مربوط به بنچمارک های این گوشی را در زیر مشاهده کنید.

نام محصولآنر X9a
بنچمارک گیک بنچ تک و چند هسته ای1912/667
AnTuTu 9387250
GFX Car Chase ES 3.1 (onscreen)18
GFX Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)21
GFX Manhattan ES 3.1 (offscreen 1080p)35
GFX Manhattan ES 3.1 (onscreen)29
3DMark Wild Life Vulkan 1.11212

از لحاظ پایداری عملکرد، اسنپدراگون 695 واقعاً فوق العاده ظاهر شده به گونه ای که بعد از گذشت 1 ساعت تحمل سنگین ترین فشار ممکن، بیش از 80٪ توان خود را حفظ کرد و این یعنی اگر شما با این گوشی به انجام یک بازی سنگین مشغول باشید، حتی بعد از گذشت یک ساعت هم مسئله ای در اجرای آن نخواهید داشت چرا که از توان پردازنده اندازه قابل توجهی کم نخواهد شد. بعلاوه گوشی اصلا در طول این مدت داغ نشد تا یک امتیاز دیگر برای آنر X9a ثبت گردد. هرچند اسنپدراگون 695 واقعاً تراشه قدری نیست که بخواهد زیر فشار سنگین داغ کند.

دوربین

آنر X9a از سه دوربین روی پنل پشتی خود بهره می برد که به صورت کلی کیفیت تصاویر و ویدیوها نسبتا خوب هستند. در تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی نویز وجود دارد و با کمتر شدن نور بیشتر هم می گردد اما به صورت کلی آنقدر خوب هستند که شما را راضی نگه دارند.

در زوم 2 برابری دیجیتال جزئیات زیادی را از دست خواهید داد اما به هر حال تصاویر قابل اشتراک گذاری خواهند بود. کیفیت دوربین فوق عریض مشابه کیفیت وب کم است؛ یعنی تصاویر واقعاً خوب نیستند؛ نرم، پر از نویز، با گستره دینامیکی پایین و کمبود جزئیات.

در نور شب اگر حالت شب را فعال کنید اگرچه کمی طول می کشد تا تصویر ثبت گردد (حدودا 5 ثانیه) اما حداقل می دانید می گردد روی کیفیت اندکی حساب کرد. اگرچه تصاویر در این حالت خیلی باکیفیت نیستند اما از حالت عادی خود گوشی بهتر هستند و می توانید بعضی از آن ها را به اشتراک بگذارید. همین تعریف را دقیقا می توان از دوربین فوق عریض و زوم 2 برابری هم داشت. دوربین ماکرو هم عملکرد خیلی خوبی ندارد و جزئیات زیادی را ثبت نمی نماید به گونه ای که پیشنهاد نمی گردد روی کیفیت آن حساب کنید.

تصاویر پرتره حتی در نور معمولی هم نرم و بدون جزئیات هستند و اگر نور اندکی کم گردد، عملا باید قید تصاویر پرتره را بزنید. البته رنگ ها تا حدودی طبیعی هستند و تشخیص سوژه از پس زمینه هم به خوبی صورت می گیرد. بنابراین سعی کنید در نور روز به عکاسی پرتره بپردازید تا نتایج مجذوب نماینده تری را دریافت کنید.

دوربین سلفی اما عملکردی بالاتر از حد میانه دارد و می تواند شما را راضی نگه دارد. نویز در نور کم دیده می گردد و رنگ بندی هم مشکل دارد اما به صورت کلی تصاویر به اندازه کافی شارپ، با جزئیات و با گستره دینامیکی بالا هستند.

کیفیت ویدیو اما اصلا مطابق انتظار نخواهد بود. رنگ ها به خوبی نشان داده نمی شوند، کنتراست پایین است، گستره دینامیکی محدودی وجود دارد و در نتیجه نقاط روشن و تیره خوب نمایش داده نمی شوند، حتی اندازه شارپ بودن هم چنگی به دل نمی زند تا آنر X9a در بخش دوربین نمره قابل قبولی نگیرد.

دوربین اصلی

زوم 2 برابری دیجیتال

دوربین فوق عریض

دوربین ماکرو

پرتره

سلفی

فیلم برداری دوربین اصلی

تست لرزشگیر

فیلم برداری دوربین فوق عریض

آنر X9a؛ سخن پایانی

نکات مثبت

  • نمایشگر باکیفیت 120 هرتزی از نوع OLED
  • زیبایی نفسگیر
  • طول عمر بالای باتری
  • سبک
  • شارژر بسیار سریع درون جعبه

نکات منفی

  • توان سخت افزاری پایین تر از رقبای هم قیمت
  • کیفیت پایین دوربین ها
  • عدم امکان فیلم برداری در وضوح 4K
  • بلندگوی تکی با کیفیت نه چندان خوب
  • عدم بهره مندی از جک 3.5 میلی متری

به نظر شما آیا آنر X9a ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گوشی آنر مجیک X9a؛ میان رده ای با ظاهر پرچم دار!آنالیز آنر X9a" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی آنر مجیک X9a؛ میان رده ای با ظاهر پرچم دار!آنالیز آنر X9a"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید