صدرالحسینی: ایران هراسی طی یک دهه اخیر به اوج خود رسیده است
به گزارش وبلاگ ماشا، کارشناس روابط بین الملل با عنوان اینکه بحث ایران هراسی توسط شبکه های معاند به اوج رسیده است، برطرف نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری شبکه های برون مرزی را به عنوان زبان رسانه ای جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل از اولویت های اصلی نهادهای ذی ربط دانست.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ماشا، سیدرضا صدرالحسینی کارشناس روابط بین الملل و فعال در حوزه رسانه با عنوان اینکه فضای رسانه ای بعد از ترور فرماندهان رده اول حزب الله به صورت مجزا قابلیت تحلیل و آنالیز دقیق دارند، گفت: با نگاهی دقیق به اخبار و تحلیل هایی که در حوزه رسانه ای صورت می گیرد ما با دو حقیقت و شکل اصلی رو به رو هستیم؛ یکی شامل موضوعی است که بخش قابل توجهی از رسانه ها نسبت به این اقدام تروریستی غیرقانونی و غیرانسانی امریکا و ترامپ مخالفت خودشان را رسما اعلام کردند و حتی این مسئله اختلافات و شکاف هایی در بین دو حزب عمده امریکا به وجود آورد. نکته بعدی در همین رابطه این بود که در هر کدام از این تحلیل ها نیز به بخش هایی از توانمندی های جمهوری اسلامی می پرداختند و ضمن بیان احترام ویژه به سردار، جمهوری اسلامی و اقتدار کشور عزیزمان ایران این موضوع را به شکل و شیوه های مختلف مورد آنالیز قرار می دادند.
وی در پاسخ به این سوال شبکه خبری پرس تی وی که بازنمایی رسانه های معاند از نقش ایران در منطقه چه تاثیراتی بر ذهنیت مردم جهان در مورد جمهوری اسلامی داشته است، گفت: نکته حائز اهمیت این است که نقش قابل توجه رسانه های معاند در مورد نقش ایران در مسائل منطقه ای با یک رویکرد ایران هراسی همراه بوده و این موضوعی است که در یک دهه گذشته در دستور کار رسانه ها قرار گرفته، این نکته حائز اهمیت است که اتاق کنترل و در حقیقت راهنمایی رسانه ها در منطقه موضوع ایران هراسی و هراس از قدرت و اقتدار جمهوری در دستور کارشان بوده و این هنوز هم ادامه دارد و در این رابطه به نظر می آید که رسانه ها طی یک نقشه و طرح کاملا روشن برای ایجاد وحدت و هراس از جمهوری اسلامی حرکت می نمایند.
این کارشناس حوزه رسانه درباره حقایقی که اظهارات توییتری ترامپ در مورد ایران آشکار می سازد، گفت: یکی از برداشت های اساسی که از توییت های ترامپ با موضوعات غرب آسیا، خاورمیانه و ایران حکایت دارد این است که امریکایی ها روی همه موضوعات و مسائل جمهوری اسلامی حساسیت ویژه ای دارند، هیچ موضوعی در جمهوری اسلامی نیست که مورد بی توجهی ترامپ و دستگاه های سیاسی- امنیتی امریکا قرار بگیرد، حتی کوچکترین مشکل، کمبود و کاستی در جمهوری اسلامی مورد توجه قرار می گیرد و آن ها به دنبال این موضوع هستند که با بزرگ نمایی مسائل در غرب آسیا و جمهوری اسلامی بدبینی بین مردم، شکاف بین نهاد های کشور، فاصله بین مردم و نهاد های حکومتی ایجاد نمایند، در یک کلمه به نظر می آید اتاق مقابله با جمهوری اسلامی اتاق خود آقای ترامپ است و نسبت به همه موضوعات مثبت و منفی در جمهوری اسلامی کاملا یک شناخت و اطلاعاتی دقیق دارند و سعی و کوشش می نمایند از آن اطلاعات بر علیه جمهوری اسلامی استفاده نمایند.
وی ارزیابی خود از عملکرد شبکه های برون مرزی را در این ایام اینگونه بیان نمود: با توجه به شرایط حاکم بر رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی از جهت عِده و عُده اما این شبکه ها همچنان توانسته اند نفوذ خود را حفظ نمایند و این نفوذ در لایه های قابل توجهی از مردم در فرای مرزها وجود دارد، با یک بازنگری در مسایل و برطرف احتیاجمندی های این نهاد رسانه های برون مرزی صدا و سیما می توانند به یک صندلی این رسانه ای ویژه ای برسند.
وی امکاناتی که شبکه های برون مرزی ایران نظیر پرس تی وی، الکوثر، هوسا تی وی و ... احتیاج دارند تا بتوانند به عنوان رسانه ای از جمهوری اسلامی تحلیل درستی از اتفاقات منطقه ارائه دهند و زبان گویایی از ایران باشند را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یکی احتیاج های سخت افزاری به مفهوم گسترش ماهواره ها و امکانات، ابزار فنی در همه حوزه ها اعم از دوربین ها، استودیو، وسیله نقلیه و.... است و در حوزه نرم افزاری و حوزه انسانی که یکی از مهمترین مسایل اساسی رسانه های برون مرزی است باید دارای وبلاگ ماشای شجاع، آگاه و همه جانبه نگر و ضمناً حاضر در همه کشورها و در حقیقت صحنه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مالی باشند.
این کارشناس روابط بین الملل گفت: نکته بعدی داشتن طرح و برنامه است؛ یعنی اینکه ما باید هدف گذاری کنیم که در هر روز، در هر هفته، در هر ماه و در هر سال رسانه مان باید به کجا برود و در راستا این هدف گذاری چقدر پیشرفت نموده و کاملا نمودارهای پیشرفت ما در این رابطه تعیین باشد، باید حتما میزان سلایق مختلف در این رسانه با توجه به مخاطبان کشور های مختلف مد نظر قرار بگیرد، کارشناسان مختلف در این حوزه باید مورد شناسایی قرار بگیرند، در کشورهای هدف با آن ها مصاحبه های دائمی روز افزون و در حقیقت جامع انجام گردد و اتاق های فکری باید در این خصوص به طور دائم در معاونت برون مرزی برگزار گردد.
وی اضافه کرد: گسترش دفاتر برون مرزی در نقاط مختلف جهان یکی از اهداف این شبکه ها باید باشد تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب نمایند و احتیاجهای مخاطبان خودشان را پیدا نمایند و پاسخ دهند و سعی در افزایش مخاطب در کشور هایی که دفاتر برون مرزی در آنجا فعال است، داشته باشند و نباید بسنده به این مسئله نمایند که ما فقط مخاطبان ثابت داشته باشیم بلکه باید در برابر مخاطبان مان به زبان های مختلف عربی، انگلیسی و اسپانیولی تعهد وجود داشته باشد، این مسئله به خوبی حس می گردد، برون مرزی نباید فقط به سه زبان اصلی توجه کند، بلکه باید به فرانسوی و آلمانی و زبان های اصلی دیگر نیز توجه نشان دهد.
صدرالحسینی در انتها گفت: به نظر می آید با توجه به انگیزه های موجود در مدیران برون مرزی چشم انداز مناسبی برای این شبکه ها بتوان در نظر گرفت، با برطرف مسائل این مدیران قطعا و یقینا تغییرات عمده ای در این راستا صورت خواهد گرفت و آینده روشنی در انتظار این شبکه ها خواهد بود و با برطرف احتیاج ها و مسائل موجود و مرتفع شدن درخواست های منطقی برون مرزی به نتیجه برسد.
منبع: خبرگزاری تسنیم