چرا هزینه عرضه بازی های پرباگ رو به افزایش است؟

به گزارش وبلاگ ماشا، حدود 15 ماه پیش بازی سایبرپانک 2077 (Cyberpunk 2077) عرضه شد. این بازی در ابتدا به شدت ناامید کننده بوده و اصلا تجربه خوبی را به هواداران ارائه نداد. حال بعد از گذشت این مدت، بالاخره می توان گفت که سایبرپانک به حد قابل قبول رسیده است.

چرا هزینه عرضه بازی های پرباگ رو به افزایش است؟

هفته گذشته یک به روزرسانی بزرگ برای این بازی عرضه شد. این آپدیت قرار شد اندازه زیادی از مسائل مختلف بازی را تا حد خوبی درست کند. به خصوص اینکه حال این بازی به طور کامل برای کنسول های نسل تازه آماده شده است. به طور کلی می توان گفت که سال گذشته بسیار برای سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) سال دشواری بوده است. به همین علت از عرضه این به روزرسانی بسیار راضی هستند. این به روزرسانی بازی را به حد پایه رسانده است. پس مشکل اصلی اینجاست که سایبرپانک بعد از 15 ماه از عرضه توانست به حد قابل قبولی برسد.

در کنار سی دی پراجکت رد، شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) هم با ساخت بازی خود مشکل دارد. بتلفیلد 2042 در زمان عرضه مسائل بسیاری داشت. به همین علت الکترونیک آرتز در حالت آماده باش برای اصلاح آن است. یکی از بحث های مهم در این شرکت این است که آیا بتلفیلد 2042 می تواند به حالت عادی بازگردد یا نه! به طور کلی یک رأی گیری آنلاین برای بازگشت پول بازیکنان چندان ارزش ندارد. به علت اینکه افراد کمی از خرید خود پشیمان می شوند. نکته اینجاست که تعداد معترضین به بتلفیلد آن قدر زیاد هستند که باعث تعجب می گردد. برای مثال اگر شما آمار بازیکنان و معترضین را در استیم آنالیز کنید، امکان دارد که به زودی تعداد کاربران بتلفیلد بسیار کم گردد. حال در ابتدای عرضه برنامه تیم سازنده این بود که از بتلفیلد برای مدت زیادی پشتیبانی نمایند.

عرضه یک بازی نیمه کاره استاندارد شده است

متأسفانه عرضه بازی های نیمه کاره در حال حاضر یک موضوع معمولی شده است. در اصل از زمانی که کنسول های بازی توانایی دانلود به روزرسانی پیدا کردند، این موضوع هم عادی سازی شد.

حقیقت ناراحت نماینده این است که شرکت ها به خود اجازه داده تا یک محصول ناقص را به فروش برسانند. کاربران هم باید دعا نمایند و امیدوار باشند تا در آینده، این عناوین بهبود پیدا نمایند. حال می خواهد 2 آپدیت باشد یا 100 آپدیت. هیچ شرکتی به طور کامل به حرف های خود عمل نمی نماید.

ناشران همیشه زمان بین ساخته شدن یک بازی و عرضه آن را کاهش داده اند. از طرفی به طور کلی زمان ساخت یک عنوان هم بسیار کم است. به همین علت این نسخه ها به صورت کاملا ناقص و با مسائل بسیار عرضه می شوند. شرکت های بزرگ مثل سونی و مایکروسافت هم از این اتفاق حمایت می نمایند. در گذشته اگر یک عنوان حتی با وجود اینکه ساخت آن کامل شده بود، امکان داشت که دوباره بازگردانده گردد. به علت اینکه مسائل بسیاری داشته یا حتی ناقص است.

البته این حرف به این معنا نیست که قبل از موضوع به روزرسانی، تمام عناوین بی نقص بودند. بازی های بسیار بد هم عرضه می شدند ولی حداقل امکانات و تأییدیه های پایه را داشتند. یا به نوعی از لحاظ کیفی شاید بد بودند ولی از لحاظ عملکردی مسائل چندانی نداشتند. اوج گیری سیستم پشتیبانی از بازی در این 10 سال اخیر باعث شده تا ماجرا بدتر هم بگردد. به گونه ای که دیگر برای بازی ها یک استاندارد شده است. به این معنا که بسیاری از امکانات پایه را در زمان عرضه در بازی قرار نمی دهند. سپس در طول زمان این ها را به بازی اضافه می نمایند.

اینکه یک بازی بعد از عرضه نامناسب به چه جهتی حرکت می نماید کاملا فرق دارد. بسیاری از عناوین حتی بعد از عرضه هم یک فاجعه کامل هستند. برای مثال بازی انتم (Anthem) الکترونیک آرتز حتی پس از عرضه هم ناموفق بود. نکته اینجاست که این بازی بعد از چند ماه به طور کامل بسته شد. در کنار این بازی موارد دیگر بسیاری هستند که پس از عرضه بد، نتوانستند انتظارات را برآورده نمایند. به همین علت هم به طور کلی کنار گذاشته شدند.

از مثال های موفقیت پس از عرضه می توان به No Mans Sky اشاره نمود

عناوینی مثل No mans Sky و فاینال فانتزی 14 در ابتدا بسیار بد بودند. این بازی ها ناقص بوده و مسائل بسیار زیادی داشتند. با این حال پس از چندین سال کار مداوم و کوشش بسیار توانستند به عناوین خوب و نسبتا موفقی تبدیل شوند. سی دی پراجکت رد هم امیدوار است که داستان سایبرپانک به همین روال باشد. بازی ویچر 3 که عنوان قبلی این شرکت بود هم در زمان عرضه مسائل زیادی داشت. البته به شدت سایبرپانک نبود اما بدون نقص هم نبود. حال این به روزرسانی اخیر اتمام ماجرا برای سایبرپانک نیست اما تا حد زیادی آن را بهتر می نماید.

در این میان بعضی بازی ها هستند که شرایط نامعلومی دارند. به این معنا که نه آن قدر بد هستند که به طور کامل از بین بروند، نه اینکه آن قدر خوب هستند که سابقه لکه دار شده خود را درست نمایند.

مثال این دسته از بازی اونجرز مارول (Marvels Avengers) است. این بازی در ابتدا اصلا خوب نبود. با این حال با افزودن تعداد زیادی کاراکتر و حضور در اشتراک گیم پس، باز هم نتوانست چندان خوب عمل کند. نکته اینجاست که اسکوئر اینکس (Square Enix) همچنان به قرارداد خود با دیزنی پایبند بوده و به آینده این بازی هم امیدوار است. به همین علت آن را از بین نمی برد.

با اینکه موضوع عرضه یک بازی نیمه کاره و اصلاح آن یک استاندارد شده است، شواهد نشان می دهد که ریسک و هزینه آن به شدت بیشتر از سود آن است.

مثال این ماجرا هم فال اوت 76 (Fallout 76) است. این بازی در زمان عرضه ناقص، پر از مشکل و اصلا قابل بازی نبود. در طول زمان شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده تا بهتر گردد به بتواند به شرایط مناسبی برسد. نکته اینجاست که این بازی توانست تعداد محدودی مخاطب را به خود جذب کند. با این حال هرگز نتوانست و نخواهد توانست که رشدی بیش از این بکند. با وجود اینکه پتانسیل آن قبل از عرضه به شدت زیاد بود.

هدف از این متن این نیست که به بازی هایی که عرضه ضعیف یا ناموفق بودند، اشاره کنیم. بلکه به این اشاره کنیم که اولا عرضه بازی ناقص یک استاندارد در دنیای بازی ها شده است. از طرفی شواهد نشان می دهد که از نظر اقتصادی هم چندان به نفع شرکت سازنده نیست. به علت اینکه بعدا باید هزینه و وقت بسیاری برای آن صرف کند تا به شرایط خوب و مناسب برسد.

نکته اینجاست که بحث عرضه دیرتر هم چندان راحت نیست. به علت اینکه اگر یک بازی خیلی دیر عرضه گردد، مسائل بسیاری از قبیل تبلیغ تا هزینه های اضافی دارد. با این حال نمی تواند اندازه ضرر و هزینه ای که یک بازی ناقص در زمان عرضه دارد را پوشش دهد. به طوری که حتی یک بازی که وابسته به پشتیبانی است، امکان دارد با یک عرضه بد به طور کلی نابود گردد. در اصل تمامی شرکت ها باید با یکدیگر و هواداران صادق باشند. اینکه یک عنوان در چه شرایطی از نظر ساخت قرار داشته و در چه شرایطی واقع شده است. از طرفی باید درباره زمان بندی هم دقیق تر بوده و بیشتر روی تاریخ عرضه فکر نمایند. سرمایه گذاران هم باید به این نتیجه برسند که در بیشتر مواقع عرضه زودرس یک بازی سود آور نیست.

نکته اینجاست که بسیاری از افراد هیچ علاقه ای به خرید یک بازی ناقص ندارند. با این حال در حال حاضر این نارضایتی تبدیل به یک خشم شده است. به حدی که ریسک اینکه یک بازی ناقص عرضه گردد به شدت زیاد است. به حدی که ممکن است نتایج غیر قابل جبران داشته باشد. یعنی حتی هزینه و زحمت بسیار زیاد شرکت ها برای پشتیبانی پس از عرضه یک عنوان در بسیاری از اوقات نمی تواند آن را نجات دهد. به علت اینکه گیمرها بسیار نسبت به آن خشمگین هستند. نمونه های بسیار کمی از عناوین توانستند پس از عرضه به موفقیت خوبی برسند. با این حال همچنان نتوانستند به آنچه در نظر داشتند و انتظار داشتند اتفاق بیافتد، دست پیدا نمایند.

این جمله پس از عرضه درست خواهد شد. آسیب بسیاری به دنیای بازی های ویدیویی زده است. به حدی که هم شرکت ها ضرر بسیاری کردند و هم بسیاری از افراد به این شرکت ها بی اعتماد شده اند. با اینحال اگر کمی کمپانی های مختلف بیشتر به این ماجرا فکر نمایند، متوجه خواهند شد که عرضه زودرس یک بازی نه به سود کاربر و نه به سود خود کمپانی است.

منبع: Gamesindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا هزینه عرضه بازی های پرباگ رو به افزایش است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هزینه عرضه بازی های پرباگ رو به افزایش است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید