راهنمای خرید سیستم گیمینگ مقرون به صرفه برای تجربه بازی های روز با کیفیت بالا

به گزارش وبلاگ ماشا، در دنیای توقف ناپذیر سخت افزار که هر روز قطعات تازه و قدرتمندتر از راه می رسند، انتخاب یک رایانه شخصی که برای گیمینگ مناسب باشد و ما را تا مرز ورشکستگی نبرد تقریبا محال است؛ علی الخصوص اگر قیمت فضایی بازار کشور خودمان را به این معادله اضافه کنیم.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ مقرون به صرفه برای تجربه بازی های روز با کیفیت بالا

ورای این جنون نظام سرمایه داری برای توسعه و ایجاد فانلی که دائما شرکت های عظیم سخت افزاری را به سود رسانی نزدیک کند، باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشت که برای برآمدن از پس بسیاری از احتیاجها، حتی کارهای سنگینی مثل رندرینگ یا گیمینگ، احتیاج به برترین و نوترین قطعات ندارید.

این موضوع در فضای بازی های ویدیویی خود را بیش از همه نشان می دهد. اگر نگاهی به گذشته ای نه چندان دور بیندازید و نسل هشتم را مرور کنید، یعنی نسلی که از سال 2013 شروع شد و تا 2020 ادامه داشت و هنوز هم چند صباحی از عمر مفید آن به جای مانده است، متوجه می شوید که برای تجربه همه بازی های سال های اخیر به هیچ وجه احتیاجی به ولخرجی نیست. چه بسا یکی از مزیت های مهم رایانه شخصی این است که به شما قابلیت تجربه همه بازی های ویدیویی تاریخ را می دهد، حتی بازی هایی که در نسل پنجم، ششم و هفتم بین سال های 1993 تا 2012 به بازار آمدند.

به عبارتی، برای بسیاری از کاربرانی که عاشق بازی های ویدیویی هستند، فارغ از چند انحصاری از جانب سونی و نینتندو، تقریبا هر بازی که در تاریخ این صنعت عرضه شده با خریدن یک سیستم گیمینگ مقرون به صرفه و بهینه در دسترس شما خواهد بود. در این بین باید انحصاری های ایکس باکس را هم در نظر گرفت، اما با توجه به اینکه مایکروسافت در چند سال اخیر تمام بازی های انحصاری خود را برای پی سی هم عرضه نموده، آرشیو بازی های این پلتفرم از همواره وسوسه برانگیزتر شده است.

حال شاید از خود بپرسید که برای خرید یک سیستم گیمینگ بهینه و مناسب که بتواند از پس اجرای این بازی ها بربیاید، چقدر باید خرج کنید؟ اول از همه باید در نظر گرفت که سیستم پیشنهادی مطلب ما را به هیچ وجه نمی توان رده بالا (High-end) در نظر گرفت. مثلا اگر بخواهید در رزولوشن هایی بالاتر از فول اچ دی (1080p) مثل 1440p یا حتی الترا اچ دی (4K) به تجربه بازی ها بنشینید، مسلما به کارت گرافیک های قدرتمند و پردازنده هایی که بتوانند پا به پای آن ها بیایند احتیاج دارید.

مثلا در حال حاضر کاربران برای تجربه بازی های روز با رزولوشن 4K و فریم ریت 60 بر ثانیه باید به فکر خریدن یک پردازنده هشت هسته ای (مدل های Core i7 و معادل آن در بازار رقیب) و کارت گرافیک RTX 3080 باشند. اما اگر به همان 1080p راضی هستید و در دلتان می گویید گور پدر هرچه رزولوشن و تنظیمات گرافیکی عجیب و غریب در بازی ها، پس می توان به اسمبلی فکر کرد که با کمترین هزینه از پس همه احتیاجهایتان برآید.

در اینجا ما برای پردازنده یا قلب تپنده سیستم شما مدل اینتل Core i3 9100f را در نظر گرفته ایم که تقریبا ضعیف ترین مدل نسل نهم به شمار میرود، اما به اقتضای چهارهسته ای بودن و معماری نو Coffee Lake Refresh می تواند از پس کارت گرافیک انتخابی ما برآید و بعلاوه در ادامه قابلیت ارتقا هم دارد. مثلا اگر روزی تصمیم بگیرید RTX 3070 بخرید که هم اکنون با قیمت 40 میلیون تومان در بازار داخلی فروخته می گردد، می توانید به همراه آن به فکر خرید Core i5 9400 و حتی Core i7 9700 باشید تا گلوگاه به وجود آمده با GPU را به حداقل برساند.

برای حافظه داخلی هم بهتر است به همان 8 گیگابایت DDR4 قناعت کنیم. در نظر داشته باشید که هنوزم هیچ اثری به بازار نیامده که حداقل سیستم آن از شما رم بالای 8 گیگابایت بخواهد و اگر روزی هم چنین اتفاقی افتاد، تنها کافیست 8 گیگابایت دیگر بخرید و در کنار رم اول خود از آن استفاده کنید. بعلاوه باید خاطر نشان کنیم که میزان حافظه داخلی یا رم هیچ تأثیری بر عملکرد بازی ها ندارد. یعنی چه شما 8 گیگابایت رم داشته باشید و چه 32 گیگابایت، در نهایت کار اصلی پردازش را کارت گرافیک انجام می دهد.

برای انتخاب مادربورد هم کافیست به سراغ هر مدلی بروید که سوکت LGA1151 را پشتیبانی کند و در نظر داشته باشید که در این رده مادربوردهای مختلف تفاوت قابل توجهی با هم ندارند و مزیت های آن ها هم مینیمال است. این موضوع حتی چندی قبل به وسیله کانال یوتیوب Linus Tech Tips اثبات شد و آنالیز های این متخصصان سخت افزار نشان داد که تفاوت عملکرد بین مادربردهای پایین رده تقریبا ناچیز است و حتی مادربردهای رده بالا هم به شما قابلیت های اضافه می دهند و نه عملکرد بهتر.

با توجه به پردازنده و کارت گرافیک انتخابی ما، شما می توانید هر پاوری در رنج قدرت 400 تا 500 وات پیدا کنید، اما احتیاج سیستم شما 350 الی 400 وات خواهد بود، پس در این زمینه هم احتیاجی به ولخرجی نیست. بدیهی ست که انتخاب کیس مناسب هم کاملا یک مسأله سلیقه ای است اما اگر فقط به عملکرد فکر می کنید و ظاهر زیبا برای شما اهمیتی ندارد، کیس های پایین رده شرکت گرین هم می توانند از پس احتیاجهای سیستم بهینه ما بربیایند.

در انتخاب هارد درایو هم به سراغ یک دیسک یک ترابایتی WD و برای سرعت عملکرد هم یک حافظه جامد 256 گیگابایتی انتخاب نموده ایم. علاوه بر اینکه می توانید بیشتر بازی ها را روی هارد درایو خود تجربه کنید، وجود یک حافظه جامد (SSD) ساتا در کنار افزایش سرعت ویندوز می تواند پشتیبانی برخی بازی های نوتر را برای شما فراهم کند.

در نهایت به مهم ترین قطعه برای گیمینگ یعنی کارت گرافیک (GPU) می رسیم. در حال حاضر به خاطر قیمت سرسام آور دلار و تحریم های وارداتی به علاوه کمبود کلی انبار بازار کارت گرافیک در سطح جهانی و بعلاوه محبوبیت استخراج رمزارزها که منجر به احتکار کارت های گرافیک شده است، پرداخت هزینه های گزاف برای کارت گرافیک چندان منطقی به نظر نمی رسد. مثلا پرچم دار نسل نو انویدیا یعنی RTX 3080 که باید با قیمت 800 دلار (معادل 20 میلیون تومان) به فروش برسد، در بازار داخلی 60 الی 80 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همان طور که گفتیم، شما به سخت افزار عجیب و غریب یا لاکچری احتیاج ندارید. برای اجرای بیشتر بازی ها با تنظیمات نهایی (Ultra) و بعضا بالا (High) در رزولوشن 1080p خرید یک کارت گرافیک GTX 1650 با معماری تورینگ کافیست. در ادامه می توانید بازدهی این سیستم را (GTX 1650 x Core i3 9100f) در اجرای بازی های نو ببینید.

در این قسمت هم دیگر بنچمارک های بازی کارت GTX 1650 به وسیله وب سایت های معتبر یوروگیمر و تامزهاردور قابل رویت است:

مشخصات سیستم پیشنهادی ما به توضیح زیر است:

قطعهقیمت حدودی
پردازنده: Core i3 9100f3,000,000 تومان
کارت گرافیک: Zotac GeForce GTX 1650 OC 4GB11,000,000 تومان
حافظه رم: 8GB Geil Pristine 2400Mhz1,100,000 تومان
هارد درایو: 1TB WD Blue1,000,000 تومان
حافظه جامد: 240GB WD SATA900,000 تومان
پاور: Cooler Master Elite V3 400W1,000,000 تومان
مادربرد: Asus H310 M-K1,700,000 تومان
کیس: گرین مدل HIWA1,100,000 تومان
قیمت کل20,800,000 تومان

بدون شک لازم به ذکر نیست که قیمت ها در مملکت ما فعلا هیچ ثباتی ندارند و آنچه ما برای نگارش این مطلب قیمت گرفته ایم، قرار نیست برای مدت زیادی دوام بیاورد. با این حال، قیمت حدودی، همین میزان خواهد بود.

همان طور که می بینید، قیمت نهایی کم و بیش هم مقدار یک کنسول ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن 5 است؛ اما سخت افزار و قدرتی که آن دو کنسول ارائه می دهند، بسیار بالاتر از جمع کردن یک کیس با همین قیمت است. البته که این موضوع در همه جای جهان صدق می نماید و اینکه سونی و مایکروسافت روی کنسول های خود ضرر می دهند، از کسی پنهان نیست. با این حال، برای گیمر ایرانی که دسترسی راحتی به بازی ها و فروشگاه ها و خریدهای دلاری از پلی استیشن استور و فروشگاه مایکروسافت ندارد، خرید یک کامپیوتر ممکن است در نهایت نتیجه بهتری داشته باشد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید سیستم گیمینگ مقرون به صرفه برای تجربه بازی های روز با کیفیت بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید سیستم گیمینگ مقرون به صرفه برای تجربه بازی های روز با کیفیت بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید