11 خاصیت تخم کدو

به گزارش وبلاگ ماشا، تخم کدو باوجودِ میزان کوچکش، سرشار از مواد مغذی است و مصرف میزان کمی از آن می تواند مواد مغذی ای مانند چربی های سالم، منیزیم و روی را برای بدن فراهم آورد. خواص مفید تخم کدو برای سلامتی به علتِ وجود همین مواد مغذی است. یاری به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز بعضی سرطان ها فقط تعدادی از خواص تخم کدو هستند.

11 خاصیت تخم کدو

1. سرشار از مواد مغذی

تخم کدو پوسته ای زرد دارد و مغز آن سبز است. هر 28 گرم تخم کدو (بدون پوست) محتوی 151 کالری انرژی است. بیشتر این کالری به خاطر وجود چربی و پروتئین در آن است. یک وعده 28 گرمی تخم کدو محتوی مواد مغذی زیر است:

فیبر: 17 گرم؛

کربوهیدرات: 5 گرم؛

پروتئین: 7 گرم؛

چربی: 13 گرم (از این مقدار 6 گرم را چربی های امگا-6 تشکیل می دهند)؛

ویتامین K: مقدار 18٪ احتیاج روزانه بدن به این ویتامین؛

فسفر: 33٪ احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی؛

منگنز: 42٪ احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی؛

مهمیم: 37٪ احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی؛

آهن: 23٪ احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی؛

زینک (روی): 14٪ احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی؛

مس: 19٪ احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی.

بعلاوه تخم کدو دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب چندغیراشباعی، پتاسیم، ویتامین B12 (ریبوفلاوین) و فولات است. وجود مواد مغذی مختلف در تخم کدو و روغن آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.

2. منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاوجود آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E از خواص تخم کدو است. آنتی اکسیدان ها با کاهش التهابات از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. به همین علت مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می نماید.

بخش بزرگی از خواص تخم کدو به خاطر وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان های موجود در آن است. در یک مطالعه بر روی موش های مبتلا به التهاب مفصل، روغن تخم کدو توانست از مقدار التهابات در آنها بکاهد. در این مطالعه مصرف داروهای ضدالتهاب در موش ها عوارض جانبی منفی ای بر جای گذاشت، اما روغن تخم کدو بدون هیچ گونه عوارض جانبی توانست موجب کاهش علائم این بیماری گردد.

3. کاهش احتمال ابتلا به بعضی سرطان هارژیم های سرشار از تخم کدو احتمال ابتلا به سرطان معده، سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگرا کاهش می دهد. در یک مطالعه مشاهده ای، مصرف تخم کدو توانست احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان یائسه کاهش دهد. بعلاوه لیگنان موجود در تخم کدو می تواند در پیشگیری و درمان سرطان پستان مؤثر باشد.

براساس یک مطالعه درون کشتگاهی (آزمایش هایی که به جای به کار بردن جانداران زنده، بخشی از بدن آنها مانندیاخته هایشان یا بافت هایشان را در محیط آزمایشگاهی کشت می دهند)، مکمل محتوی تخم کدو می تواند سرعت رشد سرطان پروستات را کاهش دهد.

4. یاری به سلامت پروستات و مثانهتخم کدو می تواند در کاهش علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) مؤثر باشد. در این بیماری غده پروستات بزرگ و موجب بروز اختلالاتی در دفع ادرار می گردد.

مصرف تخم کدو می تواند علائم ناشی از هایپرپلازی خوش خیم پروستات را کاهش دهد. در مطالعه ای بر روی بیش از 14000 مرد، تأثیر مصرف تخم کدو بر این بیماری آنالیز شد. پس از یک سال مصرف تخم کدو، علائم این بیماری در مردان کاهش یافت و کیفیت زندگی شان بهبود پیدا کرد.

مصرف تخم کدو یا مکمل های آن می تواند به درمان علائم سندروم مثانه بیش فعال یاری کند. براساس یک مطالعه، مصرف مکمل محتوی 10 گرم از عصاره تخم کدو در روز توانست به بهبود عملکرد دستگاه ادراری در 45 مرد و زن مبتلا به سندروم مثانه بیش فعال یاری کند.

5. سرشار از مهمیمتخم کدو یکی از برترین منابع طبیعی مهمیم است. این موضوع اهمیت فراوانی دارد. زیرا کمبود مهمیم در جوامع غربی بسیار شایع است. در ایالات متحده امریکا مصرف مهمیم 79٪ از بزرگسالان کمتر از مقدار توصیه شده است.

مهمیم برای انجام بیش از 600 واکنش شیمیایی در بدن لازم است. وجود مقدار کافی مهمیم برای موارد زیر مورداحتیاج است:

کنترل فشار خون؛

کاهش خطر بیماری های قلبی؛

تشکیل استخوان ها و یاری به حفظ سلامت آنها؛

تنظیم سطح قند خون.

6. یاری به سلامت قلبتخم کدو منبع خوبی برای تأمین آنتی اکسیدان ها، مهمیم، روی و اسیدهای چرب سالم است که همه آنها به سلامت قلب یاری می نمایند. مطالعات جانوری نشان می دهد روغن تخم کدو می تواند در کاهش فشار خون و کلسترول خونِ بالا مؤثر باشد که دو عامل مهم در افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

براساس مطالعه ای که روی 35 زن یائسه انجام شد، مکمل های روغن تخم کدو توانست در بازه 12 هفته ای فشار خون دیاستولیک را 7٪ کاهش و کلسترول خوب خون (HDL) را 16٪ افزایش دهد.

بعضی مطالعات نشان می دهند که آنزیم های نیتریک اکسید موجود در روغن تخم کتان مسئول تأثیرات مثبت آن بر سلامت قلب است. نیتریک اکسید با انبساط رگ های خونی به گردش خون یاری و از رشد پلاک ها در سرخرگ ها جلوگیری می نماید.

7. کاهش قند خونمطالعات جانوری نشان می دهند کدوتنبل، تخم کدو، پودر تخم کدو و آب کدوتنبل می تواند موجب کاهش قند خون گردد. این امر در بیماران مبتلا به دیابت اهمیت چشمگیری دارد، زیرا این افراد سخت کوشش می نمایند تا سطح قند خون شان را کنترل نمایند.

براساس بعضی مطالعات افزودن آب کدوتنبل یا پودر تخم کدو می تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. براساس مطالعه مشاهده ای که روی بیش از 127000 مرد و زن انجام گرفت، داشتن رژیم غذایی سرشار از مهمیم توانست احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را در مردان 33٪ و در زنان 34٪ کاهش دهد. البته برای تأیید تأثیرات مثبت تخم کدو روی قند خون به مطالعات بیشتری احتیاج است.

8. سرشار از فیبروجود مقدار زیادی فیبر، از خواص تخم کدو است. هر وعده 28 گرمی تخم کدوی کامل (با پوست) محتوی 5.2 گرم فیبر است؛ البته با برداشتن پوست تخم کدو 1.7 گرم از این مقدار کاسته می گردد. ولی باز هم مقدار به جای مانده زیاد است و به سلامت فرد یاری شایانی می نماید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر به سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید. بعلاوه رژیم های غذایی سرشار از فیبر خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش می دهد.

9. بهبود کیفیت اسپرممقادیر کم عنصر روی موجب کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان می گردد. تخم کدو با دارابودن مقدار زیادی روی به افزایش کیفیت اسپرم یاری می نماید.

براساس شواهد حاصل از مطالعه ای بر روی موش ها، به نظر می رسد تخم کدو می تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی و بیماری های خودایمنی محافظت کند.

بعلاوه تخم کدو با دارابودن آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجب تنظیم سطح هورمون تستوسترون و درنهایت سلامت عمومی فرد می گردد.

10. یاری به خواب راحتاگر مشکل خواب دارید، مصرف مقداری تخم کدو قبل از خوابیدن شاید بتواند به شما یاری کند. تخم کدو سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان اسید آمینه ای است که در خوابیدن مؤثر است. مصرف روزانه تقریبا 1 گرم تریپتوفان می تواند به خوابیدن یاری کند. البته برای تأمین 1 گرم تریپتوفان باید نزدیک به 200 گرم تخم کدو بخورید.

زینک (روی) موجود در تخم کدو می تواند در تبدیل تریپتوفان به سروتونین و درنهایت تبدیل به ملاتونین مؤثر باشد. ملاتونین هورمونی است که موجب تنظیم چرخه های خواب می گردد.

بعلاوه تخم کدو منبع خوبی از مهمیم است. مهمیم خود به خواب راحت یاری می نماید. بعضی مطالعات جزئی نشان می دهند که مصرف مکمل های مهمیم می تواند کیفیت و کمیت خواب را در افرادی که سطح مهمیم پایینی دارند، بهبود دهد.

11. گنجاندن آسان تخم کدو در رژیم غذاییاگر می خواهید از خواص تخم کدو بهره مند شوید، گنجاندن آن در رژیم غذایی تان کار آسانی است. در بیشتر کشورها تخم کدو یک میان وعده معروف است که می توان آن را به صورت خام، بوداده، بانمک یا بی نمک مصرف کرد. می توان از تخم کدو در بعضی سالادها، سوپ ها، ماست یونانی و فرآورده های غلات استفاده کرد. استفاده از تخم کدو بر روی بعضی نان ها یا کیک ها می تواند طعم آنها را بهبود دهد.

البته تخم کدو هم مانند بسیاری از دانه ها و مغزها محتوی فیتیک اسید است. فیتیک اسید می تواند فراهمی زیستی (درصدی از دارو یا سم که وارد جریان خون می گردد) بعضی مواد مغذی مصرفی تان را کاهش دهد.

اگر به طور منظم از مغزها و دانه ها استفاده می کنید، بهتر است آنها را پس از خیساندن یا جوانه زدن مصرف کنید تا مقدار فیتیک اسید آنها کاهش یابد. البته بودادن هم در کاهش فیتیک اسید مؤثر است.

آیا تخم کدو خواص دیگری هم دارد؟تخم کدو مواد مغذی مختلفی دارد. به همین علت بهبود انرژی، بهبود حال روحی و تقویت دستگاه ایمنی هم خواص تخم کدو محسوب می گردد.

مصرف تخم کدو می تواند از کمبود بعضی مواد مغذی جلوگیری و از فرد در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کند.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "11 خاصیت تخم کدو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 خاصیت تخم کدو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید