توجه به عوامل حوزه نشر از راه حل های تبدیل شدن کتاب به دغدغه فرهنگی

به گزارش وبلاگ ماشا، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای مسئله مند شدن کتاب در میان مردم باید نویسندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کتاب را دارای حرمت بدانیم.

توجه به عوامل حوزه نشر از راه حل های تبدیل شدن کتاب به دغدغه فرهنگی

ابراهیم خدایار، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: مهم ترین کاری که در زمینه مسئله مند شدن کتاب در بین مردم می توان انجام داد این است که نویسندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کتاب و در یک کلمه تمام دست اندرکاران حوزه کتاب و نشر را دارای حرمت بدانیم، یعنی در اجرای برنامه های فرهنگی به نحوی عمل کنیم که نویسندگان و شاعران به عنوان نخبگان به جامعه معرفی شوند. نخبه کسی است که دارای مرجعیت و اعتبار در جامعه است. در واقع زمانی که از نویسندگان و فعالان حوزه نشر به عنوان نخبه در جامعه یاد گردد، آثارش به وضوح در جامعه دیده شده و سبب حرکت به سوی یک جامعه فرهنگی می گردد.

وی اضافه کرد: برگزاری رویداد هایی به نام هفته کتاب و نمایشگاه های کتاب، ابزار هایی برای ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی به حساب می آیند و هرقدر این ابزار ها متنوع تر باشند، مردم با کتاب و فرهنگ کتابخوانی بیشتر اُنس می گیرند. وقتی مسئله ای تبدیل به دغدغه اول جامعه ای گردد، دیگر اینکه چه ابزاری یا چه ابزار هایی استفاده می گردد، اهمیت چندانی ندارد و هر قدر از ابزار های متنوع تری استفاده گردد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

خدایار ادامه داد: تولیدکنندگان یا نویسندگان و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان کتاب سه حلقه در زنجیره فرهنگی کتاب به حساب می آیند. از این رو ابزار هایی باید در اختیار داشته باشیم که متصل کننده حلقه های فرهنگی کتاب به یکدیگر باشند.

این پژوهشگر در خاتمه گفت: این که گفته می گردد مردم ما کتاب نمی خوانند، یک پیش فرض است که ممکن است به صورت صد درصد هم درست نباشد. من اعتقاد دارم جامعه ای که از دل آن سهراب سپهری و نیما بیرون می آید، نمی تواند کتابخوان نباشد. بعلاوه جامعه ای که در آن کتاب های حافظ و سعدی با قیمت های گران به فروش می رسند، نشان از کتابخوان بودن مردم دارد. اما اگر بپرسید این مطلوب جامعه ماست باید بگویم نه چنین سطحی از کتابخوان بودن برای جامعه ما مطلوب نیست. البته موانعی مثل مسائل مالی و فرهنگی وجود دارد که باعث می گردد حد مطلوب کتابخوانی در جامعه محقق نگردد. بعلاوه تکنولوژی های جدیدی مثل شبکه های اجتماعی مردم را تنبل می نماید و کم کم شبکه ها جای کتاب را بین مردم می گیرند.

سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می خوانیم از 21 آبان ماه شروع شده و تا 27 آبان ماه 1401 ادامه دارد.

وبلاگ ماشا فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توجه به عوامل حوزه نشر از راه حل های تبدیل شدن کتاب به دغدغه فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به عوامل حوزه نشر از راه حل های تبدیل شدن کتاب به دغدغه فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید