حذف معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی هنوز قطعی نشده است

به گزارش وبلاگ ماشا، ایسنا/ براساس گزارش های بدست رسیده، حذف معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی هنوز قطعی نشده است.

حذف معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی هنوز قطعی نشده است

در حالی که براساس وعده های قبلی بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی مجددا برقرار شده است، اما در کنار این خبر خوش، این روزها زمزمه هایی مبنی بر لغو معافیت مالیاتی هنرمندان و شاغلان صنایع دستی به گوش می رسد.

قانون 142 مالیات های مستقیم را شاید بتوان از حمایت های اصلی فعلی دانست که شامل حال شاغلان و فعالان صنایع دستی شده است؛ حمایتی که به نظر می رسد حالا با اما و اگرهایی همراه شده است.

لایحه ای که از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی منبی بر لغو معافیت مالیاتی هنرمندان و شاغلان صنایع دستی ارائه شده، این شائبه را در پی داشته که چتر حمایت دولت از شاغلان و فعالان صنایع دستی بسته می گردد. و این در حالی است که بعضی مسئولان مانند معاون فراوری مرکز ملی فرش ایران اظهار می نمایند که این لایحه هنوز به صورت قطعی تصویب نشده است.

در عین حال بعضی فعالان نیز در صحبت های غیررسمی خود با اظهار دارند که این لایحه به صورت جدی در کمیسیون مالی دولت در حال آنالیز است و به همین دلیل نگرانی ها بیشتر شده است.

یاسر حنیفی، معاون فراوری مرکز ملی فرش ایران با اشاره به قطعی نشدن این مسأله میگوید: این موضوع پیشنهاد وزارت اقتصاد و امور دارایی است. در لایحه نو پیشنهاد شده تا بیشتر معافیت های مالیاتی حذف شوند و خیلی ها مخالفت کردند. این موضوع فعلا در کمیسیون اولیه درحال آنالیز است اما کماکان حذف آن تأیید نشده منتهی ما باید دلایلی برای توجیه این معافیت عرضه کنیم و در حال کوشش هستیم که این موضوع از قانون مالیات های مستقیم حذف نگردد.

او درباره تبعات حذف معافیت مالیاتی شاغلان و فعالان صنایع دستی اظهار می نماید: این حذف شدن منجر به کاهش فعالیت کارگاه های فراوریی می گردد. همین الان هم با توجه به شرایط مالی، واحدها خیلی سخت فعالیت خود را ادامه می دهند. پیش بینی ما این است که فراوری کارگاهی به شدت کاهش پیدا می نماید و این درحالی است که فراوری کارگاهی یک فراوری هدفمند و مالی است. حذف معافیت مالیاتی کارگاه ها منجر به فراوریهای تک بافت و کور می گردد که می تواند همین اقتصاد نابسامان فرش را هم تحت تأثیر قرار دهد.

معاون فراوری مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این نکته که نگاه ها نسبت به حذف معافیت مالیاتی شاغلان صنایع دستی درآمدزایی برای دولت است، میگوید: دوستان توجه نمی نمایند که این موضوع هزینه های خیلی زیادی برای بیکاری ایجاد خواهد نمود. هزینه هایی که با حذف معافیت به دولت تحمیل می گردد، خیلی بیشتر از درآمدزایی آن خواهد بود. منتهی یک سیاست کلی وجود دارد که در دولت قبل هم پیگیری میشد. در دولت قبلی ما پیگیری کردیم اما متأسفانه بعد از دو سال لایحه مجددا مطرح شده و اصرار بر درآمدزایی دولت است اما هزینه ها متأسفانه پیش بینی نمی شوند.

براساس این گزارش، افزایش هزینه های دولت به منظور ایجاد اشتغال برای افرادی که احتمالا دست از فراوری محصولات مرتبط با صنایع دستی و فرش برمیدارند، یکی از مواردی است که مرتضی میری، عضو هیات مدیره اتحادیه فراورینمایندگان و صادرنمایندگان فرش ایران هم پیشتر در گفت و گویی به آن اشاره نموده بود.

او در این راستا عقیده داشت: کارگاه ها تعطیل خواهند شد و این اشتغال مقرون به صرفه قیمتی که به وسیله بخش خصوصی تأمین می گردد و دولت ریالی بابت آن هزینه نمی نماید، از بین می رود. تعداد شاغلان در این حوزه زیاد است که از دست رفتن آن یعنی بخش عمده شاغلان این حوزه که در روستا هستند، به شهرها مهاجرت خواهند کرد و به جمعیت حاشیه نشین شهری افزوده می گردد و مسائل جدی اجتماعی و امنیتی ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه دولت باید برای هرکدام از این افراد پانصد میلیون تا یک میلیارد تومان برای هر شغل هزینه کند و این عددی است که به نظر می رسد برای دولت مشکل ایجاد کند.

منبع: همگردی

به "حذف معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی هنوز قطعی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی هنوز قطعی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید