ساختمان باید از ابتدا بر پایه اصول صرفه جویی انرژی ساخته گردد

به گزارش وبلاگ ماشا، نشست کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران به ریاست فرشید شکرخدایی برگزار گردید؛ در ابتدای این نشست اخبار روز حوزه محیط زیست، آب و توسعه پایدار آنالیز شد. شکرخدایی درباره مدل های صرفه جویی انرژی در ساختمان ها گفت که سرانه مصرف انرژی، فراوری انرژی خورشیدی، هدررفت انرژی، بازیافت از مواردی است که در اتاق های سبز مورد توجه قرار می گیرد؛ این اتاق ها گواهی تأیید می گیرند ولی در ایران گواهی ارائه شده بین المللی نیست و ممکن است که در جهان هم رویه واحدی برای اتاق های سبز وجود نداشته باشد.

ساختمان باید از ابتدا بر پایه اصول صرفه جویی انرژی ساخته گردد

شکرخدایی گفت: البته درباره IOT یا اینترنت اشیا شاید در ساختمان ها توجه گواهی نشده است. اتاق تهران در این حوزه به جهانل مدلسازی است و به نظر می رسد باید ساختمان از ابتدا بر پایه اتاق سبز ساخته گردد.

در ادامه حسن فروزان فرد، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران گفت: سال گذشته درباره فرآیندهی مجوزدهی در حوزه مجوزدهی گفت وگوهایی داشتیم، قرار است که در این زمینه مطالعاتی انجام گردد. اولین مطالعه صورت گرفته به فرایند ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ها مربوط می گردد که این گزارش منتشر شده است. اینکه چه تعارض منافعی وجود دارد و باید چگونه ان را اصلاح کرد.

او ادامه داد: گزارش دوم درباره آنالیز جایگاه نهادهای اقتصادی بود که چگونه می تواند اثرات زیست محیطی را جبران کند؛ در جهان چگونه کار می نماید و نحوه هزینه کار منابع انها چگونه است. البه نمونه این را در قوانین داخلی داریم و باید می دیدیم که در جهان از صندوق ها چگونه استفاده می گردد.

فروزان فرد محور سوم بیمه مسئولیت اجتماعی بود که در آن مفهوم خسارت مورد توجه بود؛ البته صندوق ها برای جبران خسارت زیست محیطی طراحی نشده است. ما می توانیم در این زمینه پیشنهادهایی را ارائه کنیم تا در مدل های دیگر از این پیشنهادها هم استفاده گردد. البته این گزارش به صورت رسمی ارائه خواهد شد.

فروزان فرد در ادامه از عدم هماهنگی ها در صدور مجوز گفت که باعث سردرگمی ها شده است.

بعد از آن عنوان شد که قرار است کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران با همکاری کمیسیون انرژی اتاق ایران سلسله نشست های آموزشی در حوزه حفاظت از اقلیم برگزار کند. بعلاوه تدوین و آنالیز نقشه انرژی کشور و موضوع خودروهای فرسوده از مواردی است که در دستور کار این دو کمیسیون واقع شده است که در قالب اوراق نفتی آنالیز خواهد شد.

در آذر ماه نشست مشترک کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب با کمیسیون انرژی اتاق ایران برگزار شده بود که در انجا نوسازی ناوگان حمل ونقل و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و آثار آن بر حوزه های انرژی و محیط زیست مطرح شده بود؛ قرار است در نشست آینده درباره این موضوع تصمیم نهایی گرفته گردد.

شکرخدایی بیان کرد که قرار است با همکاری کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران کمیته مشترکی تشکیل گردد تا در آن بعضی موضوع های مشترک آب و محیط زیستی آنالیز گردد.

بعد از آن گزارشی با موضوع منظره اثرات پروژه مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران از سوی شرکت پارس پویش مجری نرم افزاری این پروژه،در کمیسیون آنالیز شد و بعلاوه گزارش دیگری درباره قابلیت های مدلسازی سیستمی برای حل مسائل پیچیده با رویکرد توسعه پایدار نیز بحث و گفت وگو شد.

در ادامه اعضای کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران ارزیابی و نقد خود را در باره این دو گزارش ارائه کردند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ساختمان باید از ابتدا بر پایه اصول صرفه جویی انرژی ساخته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان باید از ابتدا بر پایه اصول صرفه جویی انرژی ساخته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید