مناسبات مالی ایران و ترکیه بدون مشکل در جریان است

به گزارش وبلاگ ماشا، عثمان آکسوی، مدیر شورای بازرگانی ترکیه و ایران با اشاره به تداوم فعالیت گمرکات مرزی دو کشور گفت: هر کشوری قوانین گمرکی و تشریفات قانونی خود را دارد و توصیه من به فعالان تجاری این است که یک چک لیست داشته باشند تا اجناسشان در گمرک معطل نشود یا آسیب نبیند.

مناسبات مالی ایران و ترکیه بدون مشکل در جریان است

آکسوی هم چنین با اشاره به قوانین داخلی و بین المللی برای ترانزیت کالا گفت: مدیران شرکت ها و مقامات ایرانی باید به طور کامل و دقیق نسبت به مسائل آگاه باشند و اگر مسئله ای باوجود تکمیل اسناد و انجام اقدامات لازم پیش آمد، شورای بازرگانی ایران و ترکیه تمام کوشش خود را برای مسائل به کار خواهد بست.

وی با اشاره به بسته شدن راه های ارتباطی ایران و ترکیه در 23 فوریه سال جاری گفت: در آن موقع شرکت ها نمی توانستند کالاهای خود را ارسال نمایند اما از چهارم ژوئن، مرزها مجدداً بازگشایی شد. به گفته این مقام ترک، تحریم های آمریکا به ویژه از هجدهم می 2018 (خروج دولت ترامپ از برجام) تشدید شد. از آنجا که بخش عظیم صادرات ایران را کالاهای تحریمی می دهد، فضای کمی برای تجارت با ایران بازمانده است. بخش فراوری، نساجی، معدن و ساخت وساز ایران و کل بخش بانکی ایران هدف تحریم های آمریکا قرارگرفته اند.

در حال حاضر محصولات کشاورزی، تجهیزات پزشکی، مواد شوینده و دستگاه های تنفسی از تحریم ها معاف هستند و فراورینمایندگان ترک می توانند آن ها را به ایران صادر نمایند اما طبق تحریم های آمریکا، طرف ترک باید مطمئن گردد این محصولات به دست شهروندان عادی می رسد و از ایران مجدداً به جای دیگر صادر نمی گردد.

آکسوی با اشاره به پتانسیل بالای همکاری مالی ایران و ترکیه اضافه نمود: ایران یک بازار دارویی مطلوب است و اگر بتوانیم در این حوزه به تفاهم برسیم می توانیم مقدار قابل توجهی دارو به ایران صادر کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر پیامدهای کرونا بر روی مناسبات دو طرف گفت: علاوه بر مسئله تحریم ها، همه گیری کرونا نیز تأثیرات مالی و تجاری روی روابط ایران و ترکیه گذاشته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "مناسبات مالی ایران و ترکیه بدون مشکل در جریان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسبات مالی ایران و ترکیه بدون مشکل در جریان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید