نیلوفر، میزبان گرم و مهربان مسافران نوروزی

به گزارش وبلاگ ماشا، سراب نیلوفر یکی از تفرجگاه های زیبای استان کرمانشاه است که به واسطه گل های کمیاب نیلوفر گل زرد همیشه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید. در فاصله 22 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه به سمت کوزران، پهنه آبی منحصربفردی مملو از گل های نیلوفر در دامنه کوه کماجار قرار گرفته که از دیرباز پذیرای گردشگران بسیاری بوده است. شاخصه اصلی که به سراب نیلوفر کرمانشاه اهمیت بخشیده و گردشگران را به سوی خود جذب می نماید، گل های نیلوفر آن است. گل نیلوفر سراب نیلوفر کرمانشاه در نوروز از جمله گل های مقدس در ایران باستان است که آن را مظهر صلح، باروری، کامیابی و هدیه ای شاهانه می دانستند. تقدس و اهمیت این گل به گونه ای بوده که پیشینیان نقش آن را در طاق بستان بر دل سنگ حکاکی نموده تا جایگاه آن را در نزد گذشتگانِ این خطه تا به ابد یادآوری نمایند.

نیلوفر، میزبان گرم و مهربان مسافران نوروزی

نیلوفرهای زیبا، میزبان مهربان گردشگران

گل های نیلوفر سراب نیلوفر با آغاز بهار و آغاز فصل گرما سر از آب بیرون می آورند و برگ های خود را روی سطح آب پهن می نمایند تا چشم انداز ای دیدنی و زیبا را برای گردشگرانی که به این تفرجگاه آمده اند خلق نمایند. برای کسانی که می خواهند این گل های کم نظیر را از نزدیک ببیند، قایق هایی در کنار دریاچه تعبیه شده تا خاطره ای ماندگار را برای آنان رقم بزند.

دانیال کهریزی از اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه از جمله کسانی است که مطالعات آزمایشگاهی را روی گل های نیلوفر سراب انجام داده وپس از آنکه سراب نیلوفر در سال 93 دچار خشکسالی شد و گل های نیلوفر آن در معرض خطر انقراض نهاده شد، این استاد دانشگاه توانست با تکثیر این گل ها آن ها را از نابودی نجات دهد.

وی در گفت و گو باخبرنگار ایسنا به اهمیت سراب نیلوفر کرمانشاه اشاره نمود و گفت: براساس آنالیز هایی که داشته ایم، این سراب از زمان های بسیار دور محل رشد گل های نیلوفر بوده و باتوجه به اینکه نیلوفر گلی مقدس در میان ایرانیان باستان بوده، لذا این سراب نیز اهمیت بالایی داشته است.

کهریزی بعلاوه درخصوص چرایی عدم رشد گل های نیلوفر گل زرد در دیگر منطقه ها جهان اعلام نمود: به نظر می رسد آب این سراب دارای نوعی مواد معدنی خاص است که باعث شده این گل ها در آن رشد نمایند. این عضو هیات علمی دانشگاه رازی اعلام نمود: پس از خشکسالی که سال 93 برای این سراب رخ داد، طی سه مرحله حدود 160 بوته نیلوفر گل زرد را در این سراب کاشتیم که نوع رشد آن ها به گونه ای است که به مرور در آب تکثیر خواهند شد.

سراب نیلوفر آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است

نوروز که فرا می رسد، گردشگرانی که به کرمانشاه می آیند وقتی سراغ جاذبه های گردشگری این دیار را از این و آن می گیرند، قطعاً نام سراب نیلوفر هم در صف این جاذبه ها قرار گرفته است، برای همین هم متولیان این مجموعه در تلاشند تا پیش از ورود میهمانان نوروزی دستی به سر و روی این مجموعه بکشند و آن را مهیای پذیرایی از میهمانانشان نمایند.

حامد سپهری مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه در مورد اقداماتی که تا به امروز برای بهبود زیرساخت ها و فضاسازی این مجموعه در آستانه عید نوروز صورت گرفته، گفت: از چندی پیش فعالیت هایی را در مجموعه سراب نیلوفر کرمانشاه جهت آمادگی برای پذیرایی از میهمانان نوروزی انجام داده که از جمله آن ها می توان به بازسازی غرفه ها، رنگ آمیزی حصار سراب و نرده های اطراف آن، تعمیر و بازسازی سیستم روشنایی محوطه، احیا زیرساخت های پارکینگ و تعویض قایق ها اشاره نمود.

وی از برنامه ریزی برای برپایی نوروزگاه در این سراب طی ایام نوروز اطلاع داد و گفت: این نوروزگاه در ایام عید هر روز اجرای برنامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان افزود: بعلاوه پیگیر هستیم تا درصورت موافقت اداره کل محیط زیست استان چند پروژه روی آب را با همکاری بخش خصوصی در سراب نیلوفر اجرا کنیم.

وی در ادامه در مورد اهمیت سراب نیلوفر کرمانشاه در نوروز گفت: با توجه به قدمت وجود گل های نیلوفر در این سراب و اینکه این نوع از گل تنها در این سراب یافت می گردد، لذا گل نیلوفر از سال گذشته به عنوان برند گردشگری کرمانشاه مطرح و به یکی از شناسنامه های این استان تبدیل شده است. سپهری توضیح داد: سراب نیلوفر درحال حاضر یکی از منطقه ها نمونه گردشگری کرمانشاه است که توانایی جذب گردشگران بسیاری را به سوی خود دارد.

علاوه بر گل های نیلوفر، دریاچه سراب نیلوفر هرساله با آغاز حیات مجدد گیاهان و درختان میزبان مهربانی می گردد برای پرندگان مهاجری که خسته از مسافت طولانی پیموده شده، چند ماهی را میهمان این دریاچه هستند. هرچند که از گذشته افسانه هایی درباره این دریاچه وجود داشته، از جمله اینکه گنجینه ای از خسرو پرویز در اعماق این سراب وجود دارد، اما این افسانه ها منبع تاریخی ندارند، ولی این نکته را متذکر می شوند که در میان مردمان باستان این منطقه، سراب نیلوفر جایگاه بالایی داشته است.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "نیلوفر، میزبان گرم و مهربان مسافران نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیلوفر، میزبان گرم و مهربان مسافران نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید