وزیر ارتباطات: مردم را از فیلترشکن ها بی احتیاج می کنیم

به گزارش وبلاگ ماشا، اظهارنظر نو وزیر ارتباطات در ارتباط با کاهش استفاده مردم از ، شوک نوی به فضای مجازی و کاربران اینترنتی ایران وارد نموده و انبوهی از ابهامات و سوالات را در فکر مردم و کارشناسان ایجاد ساخته است.

وزیر ارتباطات: مردم را از فیلترشکن ها بی احتیاج می کنیم

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ایران در حاشیه همایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات بیان کرد وزارت ارتباطات برنامه ای در دست دارد تا استفاده مردم از فیلترشکن ها را کاهش داده و احتیاج نداشته باشند روی گوشی های خود تعداد زیادی برنامه وی پی ان غیر قانونی و ناامن نصب نمایند.

اما وزیر ارتباطات هیچ گونه اشاره ای به برنامه این وزارت خانه برای کاهش نصب فیلترشکن ها و وی پی ان ها به وسیله مردم ننموده است و همین موضوع نگران نماینده است.

سخنان کامل وزیر ارتباطات درباره بی احتیاجی مردم از فیلترشکن ها را با هم می خوانیم:

الان بسیاری از گوشی های هموطنان ما به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزارها هم ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وی پی ان است. ما برنامه ای که در وزارت ارتباطات داریم این است که احتیاج مردم به فیلترشکن را کاهش دهیم، برنامه ای برای این کار ترتیب داده شده که در زمان خودش اعلام می گردد، برای اینکه مردم احتیاجی به فیلترشکن نداشته باشند و سرویس های مورد احتیاجشان راه اندازی گردد که استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد، زیرا بسیاری از ویروس های مردم روی گوشی ها، تبلت ها و لپ تاپ هایشان به علت استفاده از فیلترشکن است.

این صحبت های وزیر ارتباطات در پی این خبر بود که آزمایشگاه کسپرسکی اعلام نموده است ایران رتبه اول استفاده از نرم افزارهای آلوده روی گوشی های تلفن همراه را دارد.

عیسی زارع پور، به بحث امنیت مردم در فضای مجازی و زمینه های ایجاد جرم در آن اشاره نموده و تاکید نموده وزارت ارتباطات وظیفه دارد ابزارهای فنی و زیرساخت های حقوقی برای حریم خصوصی مردم را ایجاد کند:

اکنون امنیت به الزامی برای فضای مجازی تبدیل شده است، همچنانکه در فضای واقعی هم امنیت یک الزام است و اگر وجود نداشته باشد، کسب وکارها نمی توانند به فعالیت ادامه دهند.

یکی از وبلاگ ماشا در حاشیه این مراسم از وزیر ارتباطات درباره تاثیرگذاری 80 درصدی فیلترشکن ها روی سرعت و کیفیت اینترنت نیز تاکید کردند هیچ گونه اختلالی در شبکه اینترنت ایران نیست:

ما اختلال گسترده در شبکه را تکذیب می کنیم. اقدامی که برای فعال کردن جست وجوی ایمن هم انجام دادیم، هیچ اثری روی هیچ سرویس دیگری نداشته است و اگر کسی شواهدی دارد می تواند ارائه دهد که تا به امروز شواهدی ارائه نشده است.

چندی پیش بود که مسدودسازی سایت ها و سرویس های ارائه دهنده ، اختلالات گسترده ای در اینترنت کشور ایجاد کرد که تا کنون نیز ادامه دارند و بسیاری از کاربران دیگر نمی توانند به سرویس های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند؟

برنامه وزارت ارتباطات چیست؟ ارائه VPN قانونی یا راه اندازی سرویس های بومی؟

این سخنان وزیر ارتباطات برای بی احتیاجی مردم به فیلترشکن ها بدون ارائه جزئیات دقیقی درباره برنامه وزارت ارتباطات، ابهامات و سوالات زیادی در فکر ایجاد می نماید.

آیا وزارت ارتباطات می خواهد با ارائه سرویس های بومی مشابه سرویس های خارجی، به کاهش نصب فیلترشکن ها روی گوشی ها و دستگاه های مردم یاری کند یا برنامه ارائه را عملیاتی می نماید؛ موضوعی که چندین سال است زمزمه های آن به گوش می رسد و چندین بار رئیس شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره داشتند.

بیشتر بخوانید:

این بحث که نرم افزارهای آلوده بسیار زیادی روی گوشی های تلفن همراه مردم ایران نصب شده و بخش عمده ای از این آلودگی نرم افزاری به خاطر اپلیکیشن های فیلترشکن و VPN است؛ کاملا درست است ولی راه حلهای کاهش فیلترشکن ها مهم تر از آلوده بودن اسمارت فون ها است و چه بسا در پیش نگرفتن یک راه حل درست می تواند این آلودگی را بیشتر کند.

برای مثال، فعال سازی قابلیت جست وجوی امن کودک گوگل یا همان Safe Search باعث شد که افراد بیشتری سراغ نصب وی پی ان بروند در حالی که استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید:

همین طور، مسدودسازی فیلترشکن ها و وی پی ان ها و دستکاری DNS اینترنت می تواند مردم را به سوی نصب برنامه های آلوده بیشتری سوق دهد.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی

به "وزیر ارتباطات: مردم را از فیلترشکن ها بی احتیاج می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر ارتباطات: مردم را از فیلترشکن ها بی احتیاج می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید