چیدمان کابینت آشپزخانه؛ 25 تکنیک و سبک برای چیدمان

به گزارش وبلاگ ماشا، معمولا کابینت های آشپزخانه از ظروف مختلف، لوازم آشپزی، مواد اولیه و وسایلی مانند آن پر می شوند. برای اینکه آشپزخانه ای منظم و مرتب داشته باشید، باید به چیدمان کابینت ها توجه کنید. مهم است که بدانید چگونه همه وسایل ضروری را در کابینت ها بچینید تا هم منظم باشند و هم همه چیز به راحتی در دسترس شما باشد. به این ترتیب، به جای اینکه وقت خود را صرف پیدا کردن وسایل مختلف کنید، برای پخت وپز، غذا خوردن و فعالیت های مهم دیگر فرصت دارید. در این مقاله، سبک های مختلف برای چیدمان کابینت آشپزخانه و نکات مهمی که باید به آن ها توجه کنید را می خوانید.

چیدمان کابینت آشپزخانه؛ 25 تکنیک و سبک برای چیدمان

سبک های چیدمان کابینت آشپزخانه

معمولا کابینت ها شلوغ ترین بخش هر آشپزخانه هستند. در این کمدهای کوچک و بزرگ وسایل مختلف پخت وپز و مواد اولیه آشپزی را می چینیم و نظم دهی به آن ها به نظم دهی آشپزخانه یاری می نماید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. می توانید کابینت ها را با توجه به نکات مختلفی مانند کاربرد وسایل، شکل آن ها و حتی میزان و رنگی که دارند، مرتب کنید. این موضوع به سلیقه و خلاقیت خودتان بستگی دارد. در ادامه، 25 سبک چیدمان کابینت آشپزخانه را می خوانید. می توانید این روش ها را امتحان کنید یا با توجه به آن ها، وسایل را به سبکی خلاقانه تر در کابینت ها بچینید.

1. مرتب کردن بر اساس کاربرد

برترین راه برای اینکه بدانید جای هر چیزی در کابینت شما کجاست این است که چیزهایی را که با هم استفاده می کنید در کنار یکدیگر قرار بدهید. به طور مثال، آرد و شکر قهوه ای را اغلب برای درست کردن شیرینی درون هم زن می ریزیم. بنابراین، این دو ماده غذایی را کنار هم می چینیم. کاسه های مخصوص مخلوط کردن مواد شیرینی را در طبقه بالای شکر و آرد و هم زن را در طبقه پایینی یا کناری آن می گذاریم.

2. چیدن وسایل بر اساس شباهت

وسایل بسیاری دارید که می خواهید مرتب و منظم به نظر برسند؟ کالاهای شبیه به هم یا هم خانواده را مثل یک سوپرمارکت در کنار یکدیگر بچینید. این کار نه تنها به شما یاری می نماید که جای وسایل را زودتر پیدا کنید، بلکه کابینت ها بدون استفاده از هیچ وسیله نظم دهنده ای تمیزتر و منظم تر به نظر می رسند.

3. استفاده از سطل های حصیری

سطل ها و سبدهای حصیری در اتاق های بازی بچه ها، دفاتر محل کار و کمدها کاربردهای فراوانی دارند اما آیا تا به امروز به استفاده از آن ها در کابینت ها فکر نموده اید؟ مواد غذایی کنسرو شده را بر اساس نوع آن ها مثل رب گوجه فرنگی و سبزیجات در سبدهای حصیری دسته بندی کنید. از این راه، هر دفعه مجبور نیستید برچسب کنسروها را بخوانید تا بدانید که رب گوجه فرنگی هستند یا کنسرو سبزیجات چون می دانید که رب ها در کدام سبد هستند و سبزیجات را در کدام سبد گذاشته اید.

سبدهای حصیری برای نظم دادن به وسایلی مانند دستمال سفره و دم کنی هم مناسب هستند. در هر صورت، این سبدهای نظم دهنده می توانند به کابینت های آشپزخانه شما فضای بیشتری ببخشند.

4. تبدیل قفسه ها به کشو

کشوهایی که از کابینت بیرون می آیند به شما این امکان را می دهند که مواد غذایی فراوانی را در کابینت ذخیره کنید و در عین حال، به کوچکترین وسایل در دورترین نقاط کابینت به راحتی دسترسی داشته باشید. برای اینکه کابینت و کشوها آن بیشتر نظم بگیرند، آن ها را بر اساس نوع اقلامی که درون هر یک قرار گرفته مرتب کنید.

5. چیدن ظروف پلاستیکی روی یکدیگر

ظروف پلاستیکی تختی که به سادگی روی یکدیگر چیده می شوند، برترین وسایل برای چیدمان کابینت آشپزخانه هستند. می توانید از آن ها برای نگهداری غلات، آرد سوخاری، برنج و دانه های خوراکی بهره ببرید. با این کار، به جای کابینت هایی شلوغ و درهم برهم، فضایی فوق العاده منظم دارید که در آن پیدا کردن هر چیزی ساده تر خواهد بود.

6. استفاده از شلف دیواری مدل پگ بورد

به جای چیدن قابلمه ها و تابه های سنگین روی یکدیگر و هدر دادن فضای باارزش قفسه ها، یک شلف دیواری مدل پگ بورد روی دیوار آشپزخانه نصب کنید. با این کار، وسایل سنگین و مهم در معرض دید قرار می گیرند و می توانید به راحتی آنها را بردارید.

7. تغییر کاربری جعبه ها

جعبه های چوبی ساده می توانند به قفسه هایی تبدیل شوند که ادویه ها را در معرض دید قرار می دهند و برخی از لوازم ضروری را پنهان می نمایند. اگر هم به نظرتان این جعبه ها ظاهری قدیمی دارند می توانید آن ها را با برچسب هایی مجذوب کننده تزیین کنید یا حتی آن ها را رنگ آمیزی کنید تا جلوه ای شیک و تازه پیدا نمایند.

8. به کار بردن تقسیم نماینده کشو

برای اینکه از واژگون شدن بطری ها، قوطی ها و سایر اقلام موجود در کشوی کابینت جلوگیری کنید، از تقسیم نماینده های کشو بهره ببرید. این وسایل ساده و کاربردی وسایل را در جای خود ثابت نگه می دارند و هر دفعه که کشو را بیرون می کشید نظم آن به هم نمی خورد. این تقسیم نماینده ها برای نظم بخشیدن به هر چیزی از ظروف غذاخوری گرفته تا تخته های برش کاربرد دارند.

9. استفاده از یک نردبان کتابخانه

اگر در آشپزخانه فضای عمودی بسیاری دارید، کابینت ها را تا نزدیکی سقف بسازید و دسترسی به آن ها را ساده تر کنید. نردبان کتابخانه فوق العاده شیک به نظر می رسد و بسیار کاربردی است چون به شما یاری می نماید تا به چیزهایی که در کابینت های بالایی چیده اید دسترسی داشته باشید.

10. کابینت های کشویی

چگونه می توانید به چیزهایی که گاهی به انتهای کابینت رانده می شوند دسترسی داشته باشید؟ کابینت های کشویی به شما یاری می نمایند. با استفاده از این نوع کابینت ها هر چیزی در دسترس شماست و هیچ وسیله ای را گم نمی کنید.

11. برچسب زدن همه چیز

برای چیدمان منظم تر کابینت ها از ظروف و بانکه هایی با درب محکم بهره ببرید. روی این ظروف برچسب هایی نصب کنید تا هم کابینت ها نظم بگیرند و هم دقیقا بدانید که درون هر ظرف چه چیزی هست. می توانید این ظروف را روی یکدیگر قرار بدهید بدون اینکه نگران باشید که دفعه بعدی که می خواهید چیزی را از کابینت بردارید روی زمین بریزد.

12. استفاده از فضای خالی کابینت

سبدها و سطل های پشت کابینتی یکی دیگر از برترین ابزارهای نظم دهنده کابینت هستند. داشتن کابینت هایی بسیار جادار و عمیق همواره مفید است اما گاهی امکان دارد که وسایل کوچک در چنین کابینت هایی گم شوند. سبدهای پشت کابینتی این مشکل را حل می نمایند. این سبدها به راحتی پشت درب کابینت نصب می شوند و به شما فضای کاربردی تری می بخشند.

13. دیوار کتاب های آشپزی

اگر مجموعه بزرگی از کتاب های آشپزی دارید فضای کابینت ها را با آن اشغال نکنید. 2 یا 3 شلف باریک روی دیوار آشپزخانه نصب کنید و کتاب ها را روی آن قرار بدهید.

14. نصب کابینت شناور

اگر می خواهید ادویه ها را در جایی که دسترسی به آن حین پخت وپز آسان است نگه دارید از کابینت شناور بهره ببرید. یک کابینت شناور را با دربی نقاشی شده پنهان کنید. زمانی که درب کابینت بسته باشد کسی نمی داند که پشت این تابلوی زیبا چه خبر است. حتی می توانید درب این کابینت را با کاغذ دیواری هم رنگ دیوار آشپزخانه بپوشانید.

15. به کار بردن قفسه های مدولار

یک آشپزخانه بزرگ به دو بخش اصلی تقسیم می گردد:

  • بخش اصلی که تمام پخت وپز در آنجا انجام می گردد؛
  • بخش پذیرایی یا ورودی آشپزخانه.

معمولا وسایل بزرگ، مواد غذایی و ظروف سرو غذا در میان این دو بخش پراکنده می شوند. می توانید این وسایل و اقلام را روی قفسه های مدولار روی یکدیگر بچینید. در کنار آن هم از وسایلی مانند سطل کابینتی، نظم دهنده ها و گیره های آویز بهره ببرید.

16. فضاهای بلااستفاده

اگر جایی برای انباری آشپزخانه ندارید، می توانید یک گوشه بلااستفاده از آشپزخانه با راهروی کنار آن را به انباری تبدیل کنید. تنها چیزی که برای این کار به آن احتیاج دارید، قفسه های مدولار است. برای اینکه این انباری مجذوب کننده تر و کاربردی تر به نظر برسد، محتویات آن را بر اساس رنگ بچینید و یک قالیچه زیبا هم روبه روی آن پهن کنید.

17. چیدمان متنوع تر

برخی ها به چیدمانی ثابت علاقه دارند و برخی از افراد ترجیح می دهند که وسایل کابینت را به شکلی متنوع بچینند. می توانید از انواع ظروف، سبدها و سطل ها برای نظم دهی کابینت بهره ببرید. البته، توجه داشته باشید که در این صورت هم باید وسایل را طوری بچینید که دسترسی به آن ها بسیار راحت باشد.

18. آویزان کردن درب ظروف

نگهداری قابلمه ها و تابه ها به خودی خود سخت است اما یافتن جایی برای درب آن ها گاهی به سختترین کار جهان تبدیل می گردد. یک استند نگهدارنده درب قابلمه این وسایل را از سر راه شما دور نگه می دارد و در عین حال دسترسی به آن ها را ساده تر می نماید.

19. کابینت بازیافتی ها

اگر سطل های بازیافت کاغذ، پلاستیک و شیشه به راحتی در دسترس باشند، به احتمال فراوان آن ها بیشتر به فکر بازیافت این مواد میفتید. سطل های بازیافت را در کابینت های کشویی و جایی نزدیک به سطل زباله اصلی قرار بدهید. از این راه، هر بار به راحتی ظروف بازیافتی را درون این سطل ها می اندازید و موقع تخلیه سطل ها هم دردسری ندارید.

20. چیدمان کابینت مواد غذایی

بهتر است کابینت مواد غذایی را بر اساس نوع این مواد دسته بندی کنید. به عنوان مثال، تنقلات مورد علاقه اعضای خانواده را جلوتر از بقیه مواد بچینید یا در قفسه هایی قرار بدهید که دسترسی به آن ها ساده تر است. فضا یا قفسه دیگری از کابینت را هم به اقلام صبحانه مانند غلات و مواد درست کردن پنکیک اختصاص بدهید. برای نظم دهی بیشتر از برچسب ها و سبدهای حصیری کوچکتر بهره ببرید.

21. چیدمان کابینت سینک آشپزخانه

نظم دادن به کابینت زیر سینک آشپزخانه با وجود لوله ها، سینک و شیلنگ های بیرون آمده از آن همواره کاری چالش برانگیز است. برای اینکه از فضای این کابینت بیشترین بهره را ببرید، از قفسه های اکریلیک یا سیمی کشویی بهره ببرید. این قفسه ها را در کنار یکدیگر و زیر سینک نصب کنید. برای داشتن فضایی بیشتر هم از سطل های کابینتی، قفسه ها و قلاب هایی که به درب کابینت متصل می شوند، بهره ببرید. برای نظم بخشی بیشتر این کابینت وسیله ای را به کار ببرید که جلوی کشوهای کاذب قرار بگیرد و جایی برای اسفنج ها و اسکاچ ها داشته باشد.

22. چیدمان کابینت وسایل تمیزنماینده

معمولا وسایل نظافت خانه و آشپزخانه را زیر سینک می گذاریم اما ابزارهای بزرگتر در آن فضای تنگ جا نمی شوند. به همین دلیل باید به فکر یک کابینت عمودی بزرگتر باشید. در این کابینت می توانید جاروهای چوبی، جاروبرقی و لوازم نظافتی مربوط به آن ها را قرار بدهید.

23. نظم دهنده کابینت های گوشه ای

وسایل کوچک به راحتی در اعماق کابینت ها گوشه ای ناپدید می شوند. یک نظم دهنده مخصوص کابینت های گوشه ای می تواند این وسایل را در معرض دید شما قرار بدهند و دسترسی به آن ها را ساده تر کند. راه دیگر برای نظم دادن به این کابینت ها این است که سطل زباله و بازیافتی ها را درون آن ها جای بدهید تا از فضای گوشه آشپزخانه خود بیشترین بهره را ببرید.

24. استفاده از فضای بالای کابینت ها

اگر کابینت شما تا نزدیکی سقف کشیده نمی گردد، می توانید از فضای بالای آن برای نگه داشتن وسایل بهره ببرید. می توانید در این فضای خالی گلدان های بزرگ و کم دردسر، کتاب های آشپزی، وسایل اضافی یا حتی ظروف عتیقه دکوری را بچینید.

25. قلاب ها یا گیره های آویز

آویزان کردن لیوان ها از گیره ها یا قلاب ها روشی آسان و کم هزینه برای استفاده از فضاهای بلااستفاده است. می توانید لیوان های مورد علاقه تان را روی این قلاب ها آویزان کنید تا کابینت ها برای نگهداری سایر وسایل فضای بیشتری داشته باشند.

نکات مهم برای نظم دهی به کابینت ها

برای اینکه کابینت هایی منظم و مرتب داشته باشید، باید علاوه بر سبک های مختلف چیدمان کابینت، روش صحیح نظم دهی به کابینت ها را بدانید. برای این کار، توجه به 3 نکته لازم است:

  • اگر آشپزخانه ای کوچک دارید، می توانید تمام کابینت ها را در یک روز سازماندهی کنید اما این مدت زمان برای آشپزخانه های بزرگتر کوتاه است. برای منظم کردن کابینت ها شلوغ و درهم برهم آشپزخانه های بزرگ باید چند روز وقت بگذارید و هر روز به یک بخش از آشپزخانه بپردازید.
  • وسایل اضافی را دور بریزید. مهم ترین نکته در تمیز کردن کابینت ها این است که هر چیزی که شکسته، خراب شده، آن را دوست ندارید یا برای مدت 6 ماه بلااستفاده مانده را دور بریزید. با این کار، برای نگهداری وسایل مهم تر فضای بیشتری در اختیار دارید.
  • تمیزکاری کابینت ها را نباید فراموش کنید. زمانی که وسایل کابینت را بیرون می ریزید، برترین فرصت برای تمیزکاری است. گوشه های کابینت را جاروبرقی و دستمال بکشید تا فضای کابینت برای چیدمان تازه تمیز باشد.

کلام آخر

چیدمان کابینت آشپزخانه هر خانه ای به سلیقه و خلاقیت صاحب خانه بستگی دارد. با وجود این، می توانید از سبک های مختلف چیدمان ایده بگیرید و کابینت ها را به روش خودتان بچینید. مطمئن باشید که در نهایت کابینت های منظمی خواهید داشت که هیچ چیزی در آن ها گم نمی گردد.

در این مقاله، 25 سبک چیدمان آشپزخانه و 3 نکته مهم برای نظم دهی بهتر کابینت ها را معرفی کردیم. به نظر شما چه راه های دیگری برای مرتب کردن کابینت ها وجود دارد؟ شما کابینت های آشپزخانه را چطور می چینید؟

منبع: HouseBeautiful

منبع: دیجیکالا مگ

به "چیدمان کابینت آشپزخانه؛ 25 تکنیک و سبک برای چیدمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیدمان کابینت آشپزخانه؛ 25 تکنیک و سبک برای چیدمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید