7 خاصیت فوق العاده ویتامین C برای بدن

به گزارش وبلاگ ماشا، ویتامین C یک ویتامین بسیار مهم و اساسی است، که بدن نمی تواند آن را فراوری کند. با این وجود فواید چشمگیری برای سلامتی بدن دارد.

7 خاصیت فوق العاده ویتامین C برای بدن

این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال ها، توت فرنگی ها، میوه کیوی، فلفل های دلمه ای، کلم بروکلی، کلم و اسفناج یافت می گردد.

اندازه توصیه شده روزانه ویتامین C برای خانم ها 75 میلی گرم در روز و برای آقایان 90 میلی گرم در روز است.

در حالی که معمولاً توصیه می گردد ویتامین C را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از افراد برای برطرف احتیاجهای خود به سمت مصرف مکمل ها نیز می فرایند.

بیشتر بخوانید: 3 فایده ویتامین D که شما را شگفت زده می نماید

7 خاصیت مهم ویتامین C:

1. ویتامین C خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است که می تواند سیستم دفاعی طبیعی بدن را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. آن ها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر آسیب مولکول های مضری انجام می دهند که به نام رادیکال های آزاد معروف هستند.

هنگامی که رادیکال های آزاد جمع می شوند، آن ها می توانند وضعیتی به نام استرس اکسیداسیون ایجاد نمایند، که می تواند باعث بوجود آوردن خطر دچار شدن به بسیاری از بیماری های مزمن در بدن گردد.

مطالعه ها و آزمایش های دانشمندان نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا 30٪ افزایش دهد. این قضیه به سیستم دفاعی طبیعی بدن یاری می نماید تا در مقابل هرگونه التهاب مبارزه کند.

خلاصه: ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند سطح آنتی اکسیدان خون را تقویت نموده و تا حدود زیادی افزایش دهد. این قضیه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی یاری کند.

2. مصرف ویتامین C به مبارزه با فشار خون بالا یاری می نماید

تقریباً یک سوم از افراد بزرگسال در کشور آمریکا دارای فشار خون بالا هستند.

فشار خون بالا شما را در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد و یکی از دلیل های اصلی مرگ انسان ها در دنیا است.

مطالعه ها و آزمایش های دانشمندان در این زمینه نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا و یا بدون فشار خون بالا یاری کند.

یک مطالعهٔ صورت گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی، نشان داد که مصرف یک مکمل که دارای میزان مناسبی از ویتامین C باشد با نرم تر شدن دیوارهٔ رگ های خونی که خون را از قلب به سایر نقاط بدن منتقل می نمایند، نقش مهمی در کاهش فشار خون در بدن دارد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ها بر روی 29 مطالعهٔ صورت گرفته بر روی انسان نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین C، به طور میانه، فشار خون سیستولیک (بالاترین میزان فشار خون در شخص) را 3.84 میلی متر جیوه کاهش می دهد و فشار خون دیاستولیک (پایین تر میزان فشار خون در شخص) را 1.48 میلی متر جیوه در بزرگسالان سالم کمتر می نماید.

در بزرگسالانی که دارای بیماری فشار خون بالا هستند، مصرف مکمل های حاوی ویتامین C به طور میانه فشار خون سیستولیک (بالاترین میزان فشار خون در شخص) 4.85 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (پایین تر میزان فشار خون در شخص) را 1.67 میلی متر جیوه کاهش می دهد، در حالی که این نتایج تا حدود زیادی امیدوار نماینده به نظر می رسند، هنوز دقیقاً تعیین نیست که آیا اثرات این مکمل ها بر فشار خون بلند مدت است یا خیر. علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالایی دارند، نباید فقط برای درمان به ویتامین C اعتماد و اتکا نمایند و بهتر است حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

خلاصه: مصرف مکمل های حاوی ویتامین C برای کاهش فشار خون در بزرگسالان سالم و بزرگسالان با فشار خون بالا می تواند تا حدود زیادی به کاهش فشار خون در آن ها یاری می نماید.

3. ویتامین سی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

بیماری قلبی عامل شمارهٔ اصلی و شماره یک مرگ و میر در سراسر دنیا است.

مصرف ویتامین C بسیاری از عواملی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند را تا حدود زیادی کم تر می نماید، از جمله فشار خون بالا، سطح بالای کلسترول بد LDL ، سطح پایین کلسترول خوب HDL و سطح تری گلیسیرید.

مصرف ویتامین C ممکن است تا حدودی به پایین آوردن این عوامل خطر زا یاری کند، و این خود تا حدودی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، آنالیز های صورت گرفته بر 9 مطالعه با تعداد 293172 شرکت نماینده نشان داد که بعد از حدود 10 سال، افرادی که روزانه حداقل 700 میلی گرم ویتامین C مصرف می کردند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها نسبت به افرادی که مکمل دارای میزان مناسبی از ویتامین C را مصرف نکردند حدود 25% کاهش یافته است.

جالب اینجاست که، یک آنالیز دیگر از 15 مطالعه صورت گرفته نشان داد که رساندن ویتامین C به بدن فقط از مواد غذایی، و نه به وسیله مکمل ها، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردد.

با این حال، دانشمندان هنوز به طور کامل اطمینان ندارند افرادی که غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف می نمایند نیز به همان نسبت افرادی که مکمل حاوی ویتامین C مصرف می نمایند، از یک سبک زندگی سالم بر خوردار هستند.

در واقع، به نظر می رسد مصرف حداقل 500 میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی را تا حدود زیادی کاهش می دهد. با این حال، اگر شما در حال حاضر رژیم غذایی سرشار از ویتامین C مصرف می کنید، ممکن است مصرف مکمل های حاوی این ویتامین خیلی برای سلامتی شما سودمند نباشد.

خلاصه: مصرف مکمل های حاوی ویتامین C تا حدود زیادی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شوند. این مکمل ها ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله کلسترول بد یا همان LDL و بعلاوه تری گلیسیرید خون را کاهش دهند.

4. ویتامین C چگونه به جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری نقرس یاری می نماید؟

نقرس نوعی بیماری ورم مفاصل است که تقریباً 4٪ از بزرگسالان کشور آمریکا به آن مبتلا هستند. این بیماری بسیار دردناک است و شامل التهاب مفاصل، به خصوص در مفاصل انگشتان پا می گردد. افراد مبتلا به نقرس دچار تورم و حملات ناگهانی و شدید درد هستند.

علائم نقرس وقتی بوجود می آیند که بیش از حد نرمال اسید اوریک در خون وجود داشته باشد. (اسید اوریک جزو مواد زائدی است که به وسیله بدن فراوری می گردد و باید از بدن دفع گردد.) وقتی میزان این ماده در بدن تا حدود زیادی افزایش پیدا کند، ممکن است به شکل جامد در بیاید و در سطح مفاصل رسوب کند.

یک نکتهٔ جالب این که چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف ویتامین C ممکن است به کاهش اسید اوریک در خون یاری کند و در نتیجه به محافظت کردن از بدن در برابر حملات درد مربوط به بیماری نقرس تا حدود زیادی یاری کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی 1،387 مرد نشان داده است که افرادی که بیشترین ویتامین C را در طول روز مصرف می نمایند، توانسته اند اندازه اسید اوریک خونشان را تا حدود قابل توجهی پایین تر از افرادی که کمترین میزان این ویتامین را مصرف نموده اند نگه دارند.

یک مطالعه دیگر بر روی تعداد 46994 مرد سالم مصرف ویتامین C را در آن ها بیش از 20 سال دنبال کرد تا ببیند آیا اندازه مصرف این ویتامین با خطر ابتلا به بیماری نقرس در آن ها مرتبط است یا خیر. نکتهٔ جالب این است این مطالعه نشان داد که افرادی که مکمل های حاوی ویتامین C مصرف کردند، 44٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری نقرس قرار داشتند.

آنالیز 13 مطالعه پزشکی نشان داد که مصرف مکمل های حاوی ویتامین C در طول 30 روز، به طور قابل توجهی در مقایسه با دارونماها، اسید اوریک خون را کاهش می دهد.

در حالی که به نظر می رسد ارتباط کاملاً شفاف و آشکاری بین اندازه ویتامین C و اندازه اسید اوریک وجود دارد، تحقیق و آزمایش های انسانی بیشتری در خصوص تأثیر ویتامین C بر خطر ابتلا به بیماری نقرس مورد احتیاج است.

خلاصه: غذاها و مکمل های سرشار از ویتامین C با کاهش سطح اسید اوریک خون و کاهش خطر نقرس مرتبط است.

5. به جذب آهن یاری می نماید

آهن ماده مغذی و بسیار مهمی است که کارنمودهای مختلفی در بدن دارد. یکی از مهم ترین این کارنمودهای آهن در بدن، نقش این ماده در ساخت گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن به سراسر بدن شما است.

نکتهٔ جالب توجه اینجاست که مکمل های ویتامین C می توانند به زیاد شدن جذب آهن از رژیم غذایی یاری نمایند. ویتامین C در تبدیل انواعی از آهن که به میزان کم جذب بدن می شوند، مانند آهنی که غذاهایی با منبع گیاهی دارند، به انواع دیگر آهن که جذب آن ها به وسیله بدن بسیار بیشتر و آسان تر است یاری می نماید.

این امر به ویژه برای افرادی که رژیم بدون گوشت دارند مفید است، زیرا گوشت منبع بسیار غنی از آهن است.

در حقیقت، تنها مصرف 100 میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است جذب آهن را 67 درصد بیشتر کند

در نتیجه، مصرف ویتامین C چه به وسیله رژیم غذایی و چه به وسیله مصرف مکمل های این ویتامین ممکن است باعث کم تر شدن خطر ابتلا به کم خونی در بین افرادی که بیشتر احتمال دچار شدن به کمبود آهن را دارند، یاری کند.

در یک مطالعه بر روی 65 کودک مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن خفیف، به آن ها یک مکمل حاوی ویتامین C داده شد. محققان دریافتند که این مکمل به تنهایی به کنترل کم خونی آنها یاری می نماید.

اگر از کمبود آهن رنج می برید، بیشتر مصرف کردن غذاهای سرشار از ویتامین C یا مصرف یک مکمل ویتامین C ممکن است به بیشتر شدن میزان آهن خون شما تا حدود زیادی یاری کند.

خلاصه: ویتامین C می تواند جذب انواع آهنی را که به اندازه بسیار کمی جذب شده است را تا حدود زیادی بیشتر نمایند مانند آهن موجود در غذاهایی با منبع غیر گوشتی. مصرف این ویتامین بعلاوه خطر کمبود آهن را تا حدود زیادی کم تر می نمایند.

6. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

یکی از اصلی ترین دلایلی که مردم به مصرف مکمل های ویتامین C علاقه مند هستند این است که مصرف این ویتامین تا حدود زیادی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

ویتامین C در یاری به قسمت های مختلف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی بازی می نماید.

اولاً این که، ویتامین C به فراوری گلبول های سفید به نام لنفوسیت ها و فاگوسیت ها یاری فراوان می نماید. این گلبول ها در محافظت بدن در برابر انواع عفونت ها نقش کلیدی دارند.

دوم آن که، ویتامین C به گلبول های سفید خون یاری می نماید تا علاوه بر اینکه در برابر اثرات مضر ملکول های معروف به رادیکال های آزاد که دارای خطرات فراوانی برای سلامت بدن هستند از بدن محافظت کند، کارایی این گلبول های سفید خون تا حدود زیادی هم افزایش می دهد.

سوم، ویتامین C یک بخش مهم و اساسی در سیستم دفاعی پوست محسوب می گردد. این ویتامین به صورت فعال به پوست منتقل می گردد و می تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند و به تقویت پوست یاری بسیار می نماید.

مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته بعلاوه نشان داده اند که مصرف ویتامین C می تواند تا حدود زیادی زمان بهبودی زخم را در سطح پوست کاهش دهد و سرعت این کار را تا حدود زیادی افزایش می دهند.

علاوه بر این، نشان داده شده است که سطح پایین ویتامین C در بدن باعث بوجود آمدن ضعف عمومی در بدن می گردد.

به عنوان مثال، افرادی که از ذات الریه رنج می برند، سطح ویتامین C کمتری دارند و نشان داده شده است که مصرف کردن مکمل های ویتامین C باعث سریع تر شدن درمان و کم شدن زمان بهبودی می شوند و افزایش سرعت فرایند بازیابی سلامتی عمومی در آن ها می گردد.

خلاصه: مصرف ویتامین C باعث یاری به عملکرد بهتر گلبول های سفید خون، تقویت سیستم دفاعی پوست و یاری به بیشتر شدن سرعت خول شدن زخم ها، بعلاوه تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

7. از قدرت حافظه و تفکر شما در مقابل فرایند افزایش سن محافظت می نماید

زوال عقل اصطلاح فراگیری است که برای توصیف علائم ضعیف شدن قدرت حافظه و عقل و منطق در انسان به کار می رود.

این بیماری بیش از 35 میلیون نفر در سراسر دنیا را مبتلا نموده است و به طور معمول در افراد بزرگسال و مسن مشاهده می گردد.

مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد که اثرات منفی ملکول هایی به نام رادیکال های آزاد و بعلاوه ایجاد التهاب و تورم در ناحیهٔ مغز، ستون فقرات و اعصاب (که به صورت کلی با عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می گردد) می توانند خطر بوجود آمدن بیماری زوال عقل را افزایش دهند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به شمار میرود. کمبود اندازه این ویتامین در بدن به اختلال در تفکر و ضعیف شدن قدرت حافظه منجر خواهد شد.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده اند که افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است میزان ویتامین C کمتری در خون داشته باشند.

بعلاوه باید بدانید که دریافت کردن میزان زیادی ویتامین C از مواد غذایی یا مکمل ها، تأثیر مثبتی در زیاد کردن قدرت تفکر و حافظه با افزایش سن دارد.

در صورت دریافت نکردن میزان کافی ویتامین C از رژیم غذایی، مکمل های حاوی ویتامین C می توانند در برابر مسائل مربوط به سلامتی از جمله بیماری زوال عقل یاری فراوانی به افراد بنمایند. با این حال، برای درک کامل و شفاف تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی، مطالعات و آزمایش های بیشتری بر روی انسان مورد احتیاج است.

خلاصه: کمبود اندازه ویتامین C در بدن ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به مسائل و بیماری های مربوط به ضعف قدرت حافظه و تفکر در افراد شوند، مانند بیماری موسوم به زوال عقل، در حالی که نشان داده شده است که جذب مقادیر زیاد ویتامین C به وسیله رژیم غذایی و یا مکمل های حاوی این ویتامین، می تواند تا حدود زیادی دارای اثر مثبت در برابر این گونه مسائل سیستم عصبی باشد.

شایعه هایی در رابطه با ویتامین C:

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی اثبات شدهٔ فروانی برای سلامتی انسان است، اما بعلاوه ادعاهای بی اساس بسیاری با شواهد علمی کم و ضعیف یا حتی گاهی بدون هیچ گونه پشتبانهٔ علمی در خصوص آثار خارق العادهٔ این ویتامین برسلامت انسان از سوی بعضی افراد گفته می گردد.

در اینجا بعضی ادعاهای تأیید نشده درباره ویتامین C آورده شده است:

مصرف ویتامین C می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند: در حالی که به نظر می رسد مصرف ویتامین C شدت سرماخوردگی را تا حدودی کاهش دهد و زمان بهبودی را در بزرگسالان 8٪ و در بچه ها 14٪ کمتر کند (یعنی سرعت فرایند بهبودی را بیشتر کند)، اما قادر به جلوگیری از مبتلا شدن به سرما خوردگی نیست.

مصرف ویتامین C خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد: تا کنون تعداد معدودی از مطالعه ها و آزمایش ها مصرف ویتامین C را باعث کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان دانسته اند. با این حال، بیشتر آزمایش های در این زمینه نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به انواع سرطان تأثیری قابل توجهی نمی گذارد.

مصرف ویتامین C از چشم در برابر بیماری ها محافظت می نماید: مصرف ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مربوط به چشم مانند آب مروارید میگردد، می گردد. با این حال، مصرف مکمل های دارای ویتامین C هیچ تاثیری بر درمان این بیماری ها نداشته و حتی ممکن است باعث آسیب بیشتر گردد.

  • مصرف ویتامین C می تواند مسمومیت سرب را درمان کند: اگرچه به نظر می رسد افرادی که دارای مسمومیت با سرب هستند از اندازه ویتامین C پایینی برخوردار هستند، اما هیچگونه مدرک محکمی از مطالعه ها و آزمایش های صورت گرفته بر روی انسان وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند

    خلاصه: اگرچه ویتامین C فواید به اثبات رسیدهٔ فراوانی دارد، اما مطالعه ها نشان نداده اند مصرف این ویتامین از سرماخوردگی جلوگیری می نماید، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، به درمان بیماری های مربوط به چشم یاری می نماید و یا بعلاوه مسمومیت سرب را درمان می نماید.

    چکیده مقاله:

    ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید به وسیله رژیم غذایی یا مکمل ها برای بدن تأمین گردد.

    مصرف این ویتامین فواید بسیار مهمی در زمینهٔ سلامتی بدن دارد از جملهٔ آن ها می توان به افزایش میزان آنتی اکسیدان در بدن، و کم تر شدن فشار خون، کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، محافظت در برابر حملات درد در بیماری نقرس، بهتر شدن و افزایش اندازه جذب آهن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به مسائل و بیماری های سیستم عصبی مانند زوال عقل اشاره نمود.

    در کل، اگر در تأمین این مادهٔ پر ارزش برای بدن به وسیله رژیم غذایی دچار مشکل هستید، استفاده از مکمل های حاوی ویتامین C یک روش عالی و ساده برای افزایش میزان ویتامین C در بدن است.

    منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا

به "7 خاصیت فوق العاده ویتامین C برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خاصیت فوق العاده ویتامین C برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید