ماموریت آرتمیس؛ برنامۀ پرتاب موشک پیشران به علت مشکل فنی لغو شد

به گزارش وبلاگ ماشا، سازمان فضایی ملی ایالات متحده آمریکا موسوم به ناسا گفت که برنامۀ پرتاب موشک پیشران آرتمیس به سمت کرۀ ماه، به علت مشکل فنی که در یکی از موتورهای اصلی این موشک بوجود آمده، لغو شده است.

ماموریت آرتمیس؛ برنامۀ پرتاب موشک پیشران به علت مشکل فنی لغو شد

در جریان پخش زنده از مراسم پرتاب این موشک بزرگ بعلاوه اعلام شد که پس از برطرف اشکالات و ارزیابی دوبارۀ شرایط موشک به وسیله متخصصان ناسا، احتمالا این موشک در یکی از دو تاریخ آدینه 2 سپتامبر یا دوشنبه 5 سپتامبر به فضا پرتاب خواهد شد؛ پرتابی که شروع بزرگترین برنامۀ فضایی ایالات متحده برای سفر به ماه موسوم به آرتمیس خواهد بود.

پرتاب این موشک، برای ساعت 8:33 بامداد دوشنبه 29 اوت (12:33 به وقت گرینویچ) از سکوی پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی واقع در استان فلوریدا برنامه ریزی شده بود؛ اما هرچه از ساعات شروعین روز و پرتوافشانی خورشید روی راکت سفید و نارنجی رنگ 98 متری بیشتر گذشت، احتمال اجرای این پروژه غیرممکن تر به نظر رسید.

مخازن این موشک بزرگ که قدرتمندترین موشک دنیا محسوب می گردد، با بیش از سه میلیون لیتر هیدروژن و اکسیژن مایع فوق العاده سرد پر شده است. اما روند پر شدن مخازن با حدود یک ساعت تاخیر شروع شد که علت آن، نگرانی از خطرات ناشی از رعد و برقی بود که از نیمه شب در آن منطقه شروع شده بود.

پس از این تاخیر یک ساعته نیز، بار دیگر وقوع یک نشتی باعث توقف برنامۀ پرکردن مخازن شد.

در حدود ساعت 7 بامداد به وقت محلی نیز مشکل دیگری ظاهر شد: یکی از چهار موتور RS-25 در زیر بخش اصلی موشک، نتوانست به دمای مورد نظر که شرط لازم برای روشن شدن و پرتاب موشک است برسد.

به این ترتیب شمارش معکوس متوقف شد و پس از گذشت زمانی بیش از یک ساعت و نیم در انتظار و کوشش برای برطرف مشکل، درنهایت مدیر پرتاب ناسا تصمیم نهایی را برای لغو برنامۀ امروز گرفت.

ناسا درحالی مجبور به توقف برنامۀ امروز شد که هزاران نفر از جمله کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده برای تماشای این برنامه به فلوریدا رفته بودند تا تماشاگر شروع پروژه ای تاریخی باشند که با پرتاب کپسول بدون سرنشین اوریون (Orion) به مدار ماه شروع می گردد و راه را برای سفر دوبارۀ انسان به ماه، از جمله سفر اولین فضانورد زن و اولین فرد رنگین پوست هموار می نماید.

ناسا امیدوار است با انجام سه ماموریت نو خود در قالب پروژه آرتمیس، رویای حضور پایدار انسان در ماه و ایجاد یک پایگاه دائمی بر سطح آن را عملی کند.

این کار بعلاوه به بشر خواهد آموخت که چگونه باید در اعماق فضا زندگی و از آنجا برای سفر به مریخ خود را آماده کند.

منبع: انتخاب

به "ماموریت آرتمیس؛ برنامۀ پرتاب موشک پیشران به علت مشکل فنی لغو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت آرتمیس؛ برنامۀ پرتاب موشک پیشران به علت مشکل فنی لغو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید